De online aankopen van food/nearfood vielen op jaarbasis bijna 40 procent hoger uit. Dit becijferde marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van Thuiswinkel.org.
In totaal stegen de onlineaankopen in de meetperiode met 6 procent tot 124,9 miljoen transacties. De groei voor diensten bleef met 1 procent achter bij de plus van 8 procent voor producten.
Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, wordt food/nearfood een enorme aanjager van de Nederlandse e-commercemarkt. Deze categorie is volgens hem inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste productcategorieën. De groeicijfers zullen volgens Jongen ook de komende periode ‘imposant’ blijven.
Kopen via smartphone
De forse groei van onlineaankopen via de smartphone heeft zich daarnaast verder voortgezet. In het tweede kwartaal van 2018 werd 22 procent van de aankopen via de smartphone gedaan. Dit was een jaar eerder nog 15 procent. Onlineshoppers maakten daarentegen minder gebruik van een desktopcomputer of een laptop voor hun aankopen.
Naar verwachting komen de totale onlineconsumentenbestedingen voor heel 2019 uit op 25,9 miljard euro, 9 procent meer dan een jaar eerder. Daarbij zullen Nederlanders in totaal bijna 260 miljoen aankopen doen, hetgeen een plus van 7 procent is.