A La Plancha komt in handen van de buurt en fans

A La Plancha komt in handen van de buurt en fans

Wat in 2012 begon als een evenement van twaalf dagen, is uitgegroeid tot een unieke ontmoetingsplek aan de Maas die door Rotterdam massaal in de armen is gesloten. Pop-up visrestaurant A La Plancha maakt een volgende stap.

Om de buurtfunctie het hele jaar door te vervullen, opent het restaurant op een vaste locatie. Daarbij wil A La Plancha Rotterdammers in het algemeen en Noordereilanders in het bijzonder nóg meer bij het concept betrekken. Het restaurant wordt daarom eigendom van de buurt door middel van een aandeelhouderschap. Met succes: alle aandelen zijn binnen 24 uur uitgegeven. 'Wij geloven dat de aandelen van A La Plancha in handen moeten zijn van de mensen die er het meest om geven', meent initiatiefnemer en eilander Hans Mosselman.

Van stakeholders naar shareholders

A La Plancha, ontstaan uit een buurtinitiatief, is negen jaar later nog steeds sterk verbonden met het Noordereiland en haar bewoners. De vele vaste bezoekers vormen de ambassadeurs van het concept. Omdat de Noordereilanders altijd de belangrijkste stakeholders zullen blijven, betrekt A La Plancha hen op een bijzondere manier.  A La Plancha komt in bezit van buurtbewoners. De stakeholders bestaan naast Noordereilanders uit iedereen met een belang in en een warm hart voor A La Plancha: medewerkers, leveranciers, fans, familie en vrienden. Zij zijn mede-eigenaar met aandelen vanaf 100 euro.

Online community

Aandeelhouders van A La Plancha begrijpen dat het rendement niet alleen in euro’s is uit te drukken, maar ook in een maatschappelijke meerwaarde. Zij kunnen op een laagdrempelige manier ideeën uitwisselen, meedenken én meebeslissen over het restaurant via een online community.

Tevens kunnen de stakeholders gebruikmaken van voordelen uit het loyaliteitsprogramma, zoals speciale acties op verjaardagen, het overslaan van de wachtrij en een plek aan de stamtafel. 'De bezoekers, gasten of klanten van een onderneming, die telkens terugkomen en de waarde ervan omarmen, zijn eigenlijk de echte eigenaren van een bedrijf. Met dit concept maken wij dat werkelijkheid', zegt mede-initiatiefnemer Wietse Sennema.

Vaste locatie aan wal

Het pop-upterras aan de waterkant blijft, maar om het hele jaar door een buurtfunctie te creëren opent A La Plancha daarnaast op een vaste locatie op het Noordereiland. Hiervoor is het voormalige café aan de Van der Takstraat 2 overgenomen, dat zich recht tegenover de pop-uplocatie van A La Plancha bevindt. Met het restaurant gaat een wens van de buurt in vervulling: een ontmoetingsplek waar iedereen het hele jaar door welkom is.

De chefs laten zich leiden door het seizoen, wat de markt biedt en waar hun hoofd naar staat. De keuken beschikt natuurlijk over een plancha, een gloeiende plaat. Hierop wordt vis én vlees bereid. Een vaste kaart is er niet, zodat A La Plancha steeds kan verrassen met nieuwe gerechten. Van bitterballen tot oesters en van linzensoep tot een klassieke bisque d’homard.