Het was nog even spannend of die gastvrijheid kwam in gevaar. Vorige maand dreigden 50.000 bartenders, medewerkers in de bediening, koks, portiers en andere horecamedewerkers te gaan staken.
Ze waren bang dat hun banen zouden worden overgenomen door robots. Het horecapersoneel wil best dat technologie wordt ingezet om de kwaliteit en veiligheid van hun werk te verbeteren, maar niet dat er technologie wordt bedacht om hen te vervangen. In de restaurants in het topsegment zullen mensen niet zo snel vervangen worden door robots, maar veel dingen in de keuken, in de receptie, in de schoonmaak en backoffice kunnen worden geautomatiseerd.
De technologie is inmiddels zo ver dat robots de deur kunnen openhouden voor gasten, antwoord geven opvragen en drankjes kunnen inschenken en uitserveren. Er zijn robots die bestellingen opnemen, kamers schoonmaken, gerechten uitserveren en helpen in de keuken. De self check-in kiosks in hotels rukt op, evenals de technologie van spraakherkenning die wordt gebruikt bij roomservice. Het eerste robothotel is al geopend, in Japan.
In Nederland zijn we nog niet zo ver dat we horecamedewerkers massaal vervangen door robots. Sterker nog, de meeste horecaondernemers weten inmiddels dat ze zuinig moeten zijn op hun mensen en dat ze moeilijk vervangbaar zijn. Iemand die dat echt goed begrijpt is Eugène Vaessen, eigenaar van de Gerardushoeve in Epen. Elf jaar werkt de gemiddelde medewerker bij zijn bedrijf. Een geheim heeft hij niet, zegt hij zelf. Zijn medewerkers weten wel beter. ‘Ik werk al 18 jaar in de horeca en de Gerardushoeve is het eerste bedrijf waar ze omgaan met medewerkers zoals het hoort: met respect.’ Eugène Vaessen, over zijn vloer van autobanden, zijn prikklok en de steunzolen.
Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.