Asahi, dat in 2016 eigenaar werd van de Nederlandse bierbrouwer Grolsch, mag als gevolg van de deal ook de internationale merken van AB InBev in Australië gaan vermarkten. AB InBev wil de opbrengsten gebruiken om schulden af te betalen. Daardoor wordt het bedrijf volgens de grootste brouwer ter wereld interessanter voor zijn aandeelhouders. Ook kan AB InBev daardoor weer makkelijker investeren in nieuwe groeimarkten.
Mislukte beursgang
Het Belgisch-Amerikaanse AB InBev blijft verder geloven in de strategie om een minderheidsbelang in zijn Aziatische tak van de hand te doen. Eerder deze week blies het bedrijf de beursgang van dat bedrijf aan de beurs in Hongkong nog af vanwege de zwakke vraag. Daarom overweegt het naar verluidt onderdelen in Australië, Midden-Amerika en Zuid-Korea te verkopen. Volgens bronnen van The Wall Street Journal zou de biergigant streven naar een opbrengst van ten minste 10 miljard dollar.
's Werelds grootste bierbrouwer blies onlangs een geplande beursgang van zijn Aziatische divisie aan de beurs van Hongkong af. Eerder gingen al geruchten dat de aanstaande notering van Budweiser Brewing Company (BBC) niet soepel liep. Er zouden moeilijkheden zijn met de beprijzing vanwege een zwakke vraag naar de aandelen.
Een miljardenopbrengst kan AB InBev niettemin goed gebruiken. Door aankopen van honderden merken in tientallen landen heeft het concern een schuld van meer dan 100 miljard dollar opgebouwd. AB InBev is in Nederland onder meer bekend van merken als Jupiler, Leffe, Dommelsch, Hertog Jan en Corona.