Gebruik vloeibaar frituurvet in cafetaria's blijft groeien

Gebruik vloeibaar frituurvet in cafetaria's blijft groeien

Het gebruik van vloeibaar frituurvet in de horeca is in 15 jaar tijd gestegen van 51 tot 89 procent in 2019. De laten ketenorganisatie MVO en Koninklijke Horeca Nederland weten.

Sinds de start van de campagne Verantwoord Frituren in 2004 is het overgrote deel van de cafetaria’s in Nederland overgestapt van vast naar vloeibaar frituurvet. ‘Dat is een belangrijk resultaat want vloeibaar frituurvet is gezonder dan vast frituurvet doordat ze vooral onverzadigde vetzuren bevatten die helpen een normaal cholesterolgehalte te behouden’, zegt MVO. Ruim drieduizend cafetaria’s doen mee aan de campagne. Ze zijn herkenbaar aan de deursticker of aan het gevelschildje en staan vermeld op de website Friturenindehoreca.nl.

Frituurvet moet voldoen aan specifieke normen

Een vloeibaar frituurvet mag alleen het logo van Verantwoord Frituren dragen als het aan specifieke normen voldoet op het gebied van vetzuursamenstelling. Vloeibaar frituurvet met het Verantwoord Frituren logo moet minimaal 65 procent onverzadigde vetzuren bevatten en maximaal 2 procent transvetzuren. Daarmee voldoet de campagne al geruime tijd aan de nieuwe Europese wettelijke norm voor transvetzuren, die vanaf 1 april 2021 geldt.

Nieuw campagnemateriaal

Het behalen van dit percentage is voor het campagneteam geen reden om achterover te leunen. Sinds 2018 is de campagne ook actief op Facebook en Instagram. Dit jaar nog zullen de deelnemende cafetaria’s een nieuwe animatie over Verantwoord Frituren ontvangen.
Daarnaast ontvangen ze in de eerste week van januari 2021, samen met de deursticker, een geplastificeerde spelregelkaart. Cafetariaondernemers die zich aan deze spelregels volgens, houden de kwaliteit van de olie op peil voor een zo goed mogelijk bakresultaat.