Nooit was het verschil tussen eeuwige nummer één (McDonald’s) en twee (Van der Valk) in de Horeca Top 100 zo groot: ruim €150 miljoen. In 2010 was het verschil nog €52 miljoen, zeven jaar later is het verschíl €100 miljoen groter geworden.
Nóg sterker: vorig jaar was het verschil tussen de twee €50 miljoen, een jaar later is dat verschil €150 miljoen.
Optimistisch merk
‘We zijn een optimistisch merk’, zegt Eunice Koekkoek van McDonald’s. ‘De economische groei en het consumentenvertrouwen zijn goed, tegelijk is de arbeidsmarkt uitdagend. Maar het eerste kwartaal laat ons zien dat we de groei ook in 2018 kunnen voortzetten.’
Dit jaar zet het bedrijf in op een handvol nieuwe vestigingen, waarmee het gaat wedijveren met Domino’s Pizza om wie het grootste aantal outlets in Nederland heeft: beide ketens staan nu op 245.
McDelivery en McCafé succesvol
Afgelopen jaar werd het langverwachte McDelivery gelanceerd, al bezorgt het bedrijf de hamburgers niet zelf: McDonald’s werkt hiervoor met Uber Eats. Een proef in acht vestigingen in Utrecht en Rotterdam bleek succesvol, inmiddels bieden 21 vestigingen McDelivery aan en meer zullen volgen.
Ook McCafé wordt verder uitgerold en wordt inmiddels in 45 restaurants aangeboden; dat moet groeien naar honderd. Table Service is nu in 112 restaurants beschikbaar; de keten wil dit in alle filialen met een McDrive uitrollen.
De afgelopen jaren investeerde McDonald’s samen met zijn franchisenemers gemiddeld €30 miljoen per jaar, en dat tempo wordt volgens Koekkoek aangehouden.
Vestigingen: 245
Omzet: €811 miljoen (€732 MLN) +10,8%
Rapportcijfer: 9 / Economisch klimaat: 7
Verwachte omzetgroei: NB