Ex-brouwerijmannen beginnen Drinco: brouwerij-vergelijkingssite voor horecaondernemers

Ex-brouwerijmannen beginnen Drinco: brouwerij-vergelijkingssite voor horecaondernemers

Een soort Independer, maar dan met horecaondernemer als gebruikers en bierbrouwers als aanbieders. Dat is het idee achter nieuw te lanceren platform Drinco. Prijzen en opties vergelijken en daar een keus uit maken. 'Natuurlijk is dit levensvatbaar. Er gaat toch niemand meer naar een energie-winkel om daar z'n contract voor komend jaar af te sluiten?'

Drinco is nog volop in ontwikkeling, vertelt Timo Schuilenburg. Samen met drie compagnons is de voormalig AB InBev-man de initiator van het online platform, dat zich wil opwerpen als digitale intermediair tussen bierbrouwer en horecaondernemer.

Drinco: 'Vreemd eigenlijk dat het nog niet bestaat'

In feite moet het een vergelijkingssite worden waarbij ondernemers uit diverse pakketten van verschillende brouwers kunnen kiezen. 'Eigenlijk is het nog best vreemd dat dit niet bestaat', aldus Schuilenburg. 'Van verzekeringen tot gas en licht; overal kun je vergelijken voordat je een deal sluit.'

Tapwacht

Feit is wel dat ondernemers natuurlijk allemaal in verschillende situaties zitten; in huur, tussenhuur of vast aan een contract. Schuilenburg: 'Als je in een pand van de brouwer zit, of een constructie met tussenhuur, dan is dat inderdaad nu nog geen optie. Maar dan praten we over zo'n 10 procent van de markt. Die overige 90 procent is voor ons nu al interessant. Zaken met een aflopend contract óf zonder afnameverplichting.'

Eigenlijk is het nog best vreemd dat dit niet bestaat”

En daarbij is het de intentie dat ondernemers geen extra contract af hoeven te sluiten met Drinco, naast het contract met de brouwer. 'Wat wij willen doen is transparante afspraken maken met de brouwer, daar komt iets bovenop voor ons, en dat wordt in één keer verrekend', aldus Schuilenburg. 'Dat is een stuk service naar de ondernemer toe; geen extra administratie, simpel en overzichtelijk.'

Voor brouwers: 'Nieuwe generatie is digitaal opgegroeid'

Het is 'de intentie', benadrukt Schuilenburg. Want Drinco is nog nieuw en onderhandelingen vinden momenteel plaats met tal van brouwers, groot en klein. Waarom zou een brouwer zich aansluiten bij een platform als Drinco? 'Omdat de online platformeconomie al in de hele economie z'n intrede heeft gedaan', zegt Schuilenburg. 'Er gaat toch niemand naar een energie-winkel om daar z'n contract voor komend jaar af te sluiten?’

Er is ook behoefte aan vanuit de branche, vindt Schuilenburg. 'De hele generatie tussen 18 en 40 is digitaal opgegroeid. Die hebben behoefte aan een digitaal platform waarop je overzichtelijk een contract kan samenstellen, vergelijken en afspraken kan maken. De traditionele marktbewerking van het rondje om de kerk van accountmanagers met landjepik hier en landjepik daar is inmiddels wel achterhaald. Buiten het feit dat het enorm kostbaar is voor brouwerijen.'

Het zijn volgens de mede-oprichter van Drinco voldoende redenen voor een brouwer om mee te doen. 'Anders missen ze een deel van de markt. Ik verwacht binnen vijf tot tien jaar dat het afsluiten van contracten via een onafhankelijk online platform, de gewoonste zaak van de wereld is...en ja; het liefst natuurlijk via ons platform.