Zorgen om teruglopende steun bierbrouwers tijdens lockdown

Zorgen om teruglopende steun bierbrouwers tijdens lockdown

Bierbrouwers zijn gedurende de huidige lockdown minder ruimhartig in hun hulp aan cafébazen en dat baart ondernemers in de horecasector zorgen. Ondanks de ruime overheidssteun blijft de steun van leveranciers voor horecaondernemers namelijk hard nodig, stelt brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

'Onze waardering voor alle inspanningen van leveranciers tot nu toe is groot. Echter lijkt er een omslagpunt bereikt en trekken steeds meer partijen hun steun terug. Juist nu moeten we de handen ineenslaan, om ervoor te zorgen dat er straks nog een horecabranche is', zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen over die veranderingen. De lockdown zorgt er ook voor dat horecaondernemers relatief duurder uit zijn bij hun inkopen. Staffelkortingen, die eerder bij de aankoop van grotere voorraden golden, vallen bij veel cafés en restaurants weg nu veel klandizie is weggevallen. KHN roept leveranciers daarom op om dezelfde kortingen te hanteren die ze ook in 2019 gaven op grotere leveringen.

KHN: 'Cafés vallen om als Grolsch teugels aantrekt'

De belangenorganisatie maakt zich zorgen over de brief die Grolsch eind december aan haar huurders verstuurd heeft. Hierin kondigt de Enschedese brouwer aan de huurkwijtschelding te stoppen voor de cafépanden in het bezit van de brouwerij. 'Op basis van de (verruimde) TVL-regeling (...) is de door ons geboden huurkwijting over november en december ruimer geweest dan bij de communicatie ervan noodzakelijk was', aldus Grolsch in de brief. 'De verruimde TVL-regeling (...) heeft ons dan ook doen besluiten om voor de maand januari niet opnieuw een huurkwijting aan te bieden.'

De door ons geboden huurkwijting over november en december is ruimer geweest dan bij de communicatie ervan noodzakelijk was”

KHN vreest dat café-eigenaren die het tijdens de lockdown voorheen nog net wel volhielden, nu alsnog omvallen doordat brouwers de teugels aantrekken. Grolsch reageert op de brief door te benadrukken dat generieke maatregelen worden vervangen door 'maatwerk'. De Twentse brouwerij bood in 2020 hulp door de betaaltermijnen voor horecazaken te verruimen, voorschotten op een jaarbonus te geven en onverkocht bier weer terug te nemen. 'De maatregelen ontwikkelen zich over tijd steeds meer van generieke maatregelen naar specifieke maatregelen. Dit wordt onder andere gedreven door de ontwikkeling van de overheidssteun', aldus een woordvoerder van Grolsch.

Heineken: huur in eigen panden voor februari kwijtgescholden

Heineken heeft donderdag 21 januari in een schrijven aan hun huurders laten weten dat de huur van februari kwijtgescholden wordt. 'Binnen jouw vaste lasten zijn de huurverplichtingen aan ons een belangrijk deel. Om je hierin te ondersteunen, schelden we jou de huurverplichting van één maand kwijt', aldus de bierbrouwer in de brief aan haar huurders. ' Voor de maand februari zullen we dus geen huur in rekening brengen. Deze kwijtschelding in combinatie met de TVL-regeling dekt voor de periode november tot maart grotendeels de huurlasten. Hoeveel precies hangt af van het subsidiepercentage vanuit de overheid voor het eerste kwartaal van 2021.'

Bovenstaande regeling geldt voor ondernemers die rechtstreeks van Heineken huren. De Amsterdamse bierbrouwer heeft zo'n 130 panden. Daarnaast huurt Heineken nog zo'n 700 panden die het weer doorverhuurt aan ondernemers. Eerder werden voor beide soort huurders regelingen getroffen.  Vooralsnog worden voor 'tussenhuurders' geen nieuwe steunmaatregelen verwacht. 'Bij onze eigen panden is dat eenvoudiger te regelen, daar draaien we zelf aan de knoppen', laat de bierbrouwer weten. 'Voor de panden waar we als tussenhuurder optreden hebben we te maken met zo'n 600 verhuurders, dan ligt het wat ingewikkelder.' Ook heeft Heineken laten weten het 'eerste rondje' voor zijn rekening te nemen als de horeca weer open gaat straks. Dit wordt gebaseerd op een gemiddelde weekomzet in het eerste kwartaal van 2019. Kortom, de eerste week aan Heineken-bieromzet op kosten van de brouwer.

AB InBev: 'Ook wij konden geen bier verkopen'

Bierbrouwerij AB InBev liet eerder al weten dat het horecarelaties steunt die een pand bij de brouwer huren. Hen wordt een kwart van de huur voor de maanden november, december én januari kwijtgescholden. AB InBev is zelf geen eigenaar van panden, maar verhuurt panden onder die zij op haar beurt weer huurt van vastgoedeigenaren. Horecadirecteur Mark Hansen: 'Daarbij hebben we een moreel appèl gedaan op pandeigenaren om ook een kwart kwijt te schelden en daar is nog aardig gehoor aan gegeven. Sommige pandeigenaren hebben duidelijk gezegd het niet te doen en met anderen zijn we nog in gesprek.' Voor de komende maanden is -gedeeltelijk- kwijtschelding volgens Hanssen geen optie. 'Vooralsnog niet. Het is ook afwachten natuurlijk hoe de situatie zich ontwikkelt en wat de overheid nog doet, dus op basis daarvan kan het nog veranderen. Maar vooralsnog is daar geen plan voor.'

Hanssen kan zich deels vinden in de zorgen die KHN uit. 'Maar tegelijkertijd wil ik wel benadrukken dat ik wéét wat het kost om als bierbrouwer steun te verlenen aan aan de horeca. Onze zakken zijn diep, maar niet oneindig. Daarnaast is het natuurlijk ook niet zo dat alleen overheid en bierbrouwers de horeca te hulp moeten schieten, daar zijn meerdere partijen voor.' AB InBev heeft daarbij ook z'n steentje bijgedragen de afgelopen tijd, aldus Hanssen. 'Als ik naar de vijf speerpunten kijk dan denk ik dat wij goed onze bijdrage geleverd hebben. Van tegemoetkoming in huur en kwijtschelding tot het terughalen van bier.'

Wat AB InBev nadrukkelijk niet gaat doen is de staffelkorting verrekenen met 2019 als referentiejaar, zoals KHN dat wil. 'Staffelkortingen zijn nu eenmaal kortingen gebaseerd op bepaalde prestaties. Die zijn uiteraard in 2020 niet geleverd, maar ook wij konden geen bier verkopen. Dus op dit gebied kiezen wij ervoor om 2020 aan te houden als referentie. Het heeft ook te maken met keuzes die je moet maken. Op welke vlakken kun je te hulp schieten en waar niet.'

Swinkels: 'We doen wat we kunnen'

Bierbrouwer Swinkels, dat in december van dit jaar aankondigde van 65 medewerkers afscheid te moeten nemen, nam in 2020 diverse maatregelen om horecaondernemers bij te staan. Zo werd onder meer voor een aantal maanden de huur deels kwijtgescholden, bier dat over de datum zou gaan, fusten -aangebroken en nieuw- en tankbier, werd kosteloos teruggehaald en ook kwam de Brabantse brouwer met 'Een rondje voor de zaak'. Swinkels zag ook af van een verhoging van de bierprijs per 1 januari 2021, maar gaf wel aan dat een verhoging per 1 maart reëel zou zijn.

Wij doen wat we kunnen en hopen dat KHN dat ook inziet”

In december van het afgelopen jaar is de brouwerij in gesprek gegaan met haar ondernemers en ook daar is kwijtschelding van huur op tafel gekomen. 'Maar daar doen we verder geen uitspraken over', laat de brouwerij in een reactie weten. 'Dat is iets tussen ons en onze klanten. Bovendien gaat het ook om maatwerk, iedere ondernemer is anders.' Maar, zo wil Swinkels maar aangeven: 'We zijn er mee bezig en we doen wat we kunnen, ik hoop dat KHN dat ook ziet.'

Want 'fijn' was het niet, het persbericht dat KHN zich zorgen maakt over 'teruglopende' steun. 'Het zijn voor ons ook moeilijke tijden, laten we dat niet vergeten', aldus Swinkels. 'En daarnaast kan het niet zo zijn dat alleen de politiek en de brouwers de coronaproblemen van de horeca moeten oplossen. We moeten hier samen in optrekken en dit samen doen, ook andere partijen. Maar zoals gezegd: wij doen alles wat we kunnen.'