No show extra pijnlijk met minder couverts door 1,5 meter

No show extra pijnlijk met minder couverts door 1,5 meter

Chef Joris Bijdendijk van Restaurants Rijks en Wils in Amsterdam legt de vinger weer op de zere plek in een interview met FavorFlav. 'No shows maken onze business kapot', zo zegt hij. Met minder couverts vanwege de 1,5 meter afstand zijn gasten die niet komen opdagen extra pijnlijk. Emotioneel én financieel. Mart Scherp pleit voor aanbetalen.

Joris Bijdendijk ziet het aantal no shows in zijn Amsterdamse restaurants helaas toenemen sinds de heropening van de horeca in juni.

Lege tafels door no show waren altijd al pijnlijk voor brigades die klaarstaan en producten die zijn ingekocht, maar nu restaurants minder couverts mogen draaien vanwege de 1,5 meter-maatregel hakt het er nog meer in.

Mart Scherp van Restaurant Scherp denkt dat aanbetalen het nieuwe normaal moet worden, zo post hij op Facebook.

Collega’s Marc Everse en Niek Traas van Restaurant Kale & De Bril in Goes zijn van mening dat niet komen opdagen of op het allerlaatste moment afzeggen, echt niet meer kan.’ Maar ze zien ook dat elk restaurant hier nog steeds last van heeft.

Joris Bijdendijk overweegt gasten om een aanbetaling te vragen bij een reservering. Rijks kampt dagelijks met drie tafels no shows, in Wils ligt het record op 12 gasten op een dag! En dat in een tijd waarin Wils minder dan de helft van het aantal couverts draait vanwege de coronamaatregelen. Geen 100 maar nog maar 45 stoelen…

Record: 18 van 32 couverts

In juli kaartte Takis Panagakis dit probleem ook al aan. Hij kampte vooral met annuleringen, maar dan wel op het allerlaatste moment. Zijn record: 18 gasten die niet kwamen op een totaal van 32 couverts. De normale capaciteit van zijn restaurant Elea in Rijswijk ligt op 42.

Joris Bijdendijk tegenover FavorFlav: ‘Je zou denken dat mensen juist voorzichtiger zijn met reserveren, maar nee… Wij bellen bij Wils alle reserveringen na. Maar er wordt niet opgenomen, of je hoort een smoes. Van de week: we komen niet want bij jullie mogen we niet met verschillende huishoudens aan één tafel zitten, we gaan ergens heen waar dat wel mag. Wat moet ik dan zeggen?’

Bizar gedrag van gasten herkent ook Dennis Willems van Restaurant Morille in Koudekerke. Hij had deze week gasten die na het aperitief en de amuses besloten toch elders te gaan eten. ‘Ik kon mijn ogen niet geloven. Maar het is echt gebeurd.’

Je hebt een kaartje voor de bios gekocht, maar je hebt geen zin meer. Krijg je je geld terug?”

'Je hebt als ondernemer geen poot om op te staan'

Restauranthouder Mart Scherp ‘vierde’ 2 jaar geleden het bijzondere jubileum van 100 personen die annuleerden in een week tijd. Nu laat hij weten nog steeds wekelijks te kampen met no show. Ook gasten die voor 8 reserveren en vervolgens met 6 komen, doen hem financieel pijn.

Scherp voelt zich machteloos tegenover dit gedrag van gasten. ‘Alleen algemene voorwaarden meesturen, is juridisch niet voldoende. En wat als het gaat om telefonische reserveringen? Je hebt geen poot om op te staan als ondernemer.’

Scherp: ‘Veel restaurateurs lopen gemiddeld door no shows tussen de €10.000 en €25.000 omzet op jaarbasis mis. We zijn 8 maanden dicht geweest vanwege corona en nu kunnen we door de 1,5 meter-regel nog steeds maar 2/3 van de totale capaciteit benutten…’ Scherp wil zijn gasten op het hart drukken tijdig te annuleren. ‘Dan kan de tafel misschien nog gevuld worden.’

Aanbetalen in andere sectoren heel normaal

De chefs komen allemaal met voorbeelden van andere branches. Concertkaartjes, vakanties, de tandarts. Overal moet je gewoon betalen. Ook al kom je niet opdagen. In zijn Facebookpost vraag Scherp of gasten bereid zijn een aanbetaling te doen. ‘Pas dan hebben we juridisch bewijs van een overeenkomst. Dit wordt steeds vaker gedaan en zal het nieuwe normaal moeten gaan worden.’ Gasten die reageren op Scherp geven allemaal aan geen moeite te hebben met een aanbetaling.