Populariteit vakantie in eigen land neemt weer af

Populariteit vakantie in eigen land neemt weer af

Waar horeca, zeker die aan de kust en in landelijk gebied, de afgelopen twee coronazomers goede (soms zéér goede) zaken deed, is de verwachting dat de populariteit van vakantie in eigen land weer wat afneemt. En dat wordt nog niet gecompenseerd door buitenlandse gasten.

Gasten uit Nederland en België kiezen deze zomer weer massaal voor een vakantie over de grens, blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau BVA BDRC. Door reisbeperkingen als gevolg van coronaregels en lockdowns, hadden veel Nederlandse gasten juist de vakantie in eigen land ontdekt. Veel hoteliers hoopten dat die trend door zou zetten, maar dat lijkt niet het geval. 

Uit het onderzoek van BVA BDRC bleek dat 72 procent van de vakantiegangers al een verblijf in het buitenland had geboekt, of dat zeer waarschijnlijk gaan doen. Daarbij daalt de boekingsintentie voor de binnenlandse markt. 

Strand- en resortbestemmingen zijn favoriet, waarbij voornamelijk ‘value for money’ de boekingsbeslissingen voor stimuleert. De voorbije weken regende het aanbiedingen voor (zeer) goedkope vakanties in Middellandse Zeelanden als Turkije, Griekenland en Bulgarije. Deze markten zijn normaal gesproken populair bij Russische toeristen, maar die groep valt vanwege de oorlogssancties tegen Rusland volledig weg. Ook de lage stand van de Turkse lira helpt: dat drukt de prijs in euro's voor Nederlandse gasten. 

James Bland, directeur van BVA BDRC: ‘Consumenten kijken uit naar hun strandtrips als de zomer nadert en we zien dat de vraag naar binnenlandse vakanties begint af te nemen, hoewel er wel animo is voor stedentrips.’ 

'Hoewel we een groei zien in overzeese intenties, kan hetzelfde niet gezegd worden voor de internationale zakenreiziger, waar slechts 15 procent van de reizigers al had geboekt of dat zeer waarschijnlijk zou gaan doen.’ 

OTA's bij gasten nog altijd populair 

De online reisbureaus hebben hun dominante positie behouden. Nog altijd is 40 procent van de gasten ervan overtuigd dat OTA's de beste prijs bieden. Wel is die beste prijs perceptie van de eigen websites van hotels de afgelopen drie jaar iets gestegen: van 21 naar 24 procent. 

Van der Valk heeft het merkvoordeel in de markt en domineert het economy segment. In het middensegment staan Novotel en Holiday Inn gelijk, terwijl in het hogere segment Hilton twee keer zo vertrouwd is bij reizigers als het volgende merk in de ranglijst, Marriott.  

Bland: ‘De vrijetijdsgast ziet de OTA's nog altijd als de meest waarschijnlijke plek voor de beste prijs. Het valt op dat de eigen hotelsites tegen de verwachting in niet veel hebben goedgemaakt tijdens de pandemie.’ 

Twee scenario's 

Nu alweer voorzichtig wordt gesproken over mogelijke nieuwe coronagolven en bijbehorende aangescherpte (reis-)regels, heeft NBTC een tweetal mogelijke scenario's uitgewerkt om een beeld te geven hoe het verblijfstoerisme in Nederland zich in 2022 kan ontwikkelen: 

Scenario 1: In het tweede kwartaal komt het internationale reisverkeer, zeker binnen Europa, weer goed op gang. De feestdagen en vrije weekenden worden benut voor (extra) tripjes. In de zomer gaat men nagenoeg als vanouds weer naar het buitenland op vakantie (waarbij vaak de focus op zon-zekere bestemmingen ligt). Ook in het najaar ondervindt het reizen geen enorme beperkingen en zijn er geen grootschalige quarantaineregels van kracht. Er wordt ook weer zakelijk gereisd, en er vinden internationale congressen plaats, maar dit blijft nog wel achter bij het niveau van voor covid-19. 

Scenario 2: In deze variant geeft een groter deel van de bevolking de voorkeur aan vakanties in eigen land dan in scenario 1. Ook komt het reisverkeer na de omicron-golf voorzichtiger op gang dan in scenario 1. Tot slot houdt NBTC er in deze variant rekening mee dat het virus in het najaar opnieuw weer aan terrein wint. 

Het NBTC verwacht dit jaar tussen de 9 en 12 miljoen internationale reizigers in Nederland. Dat zijn er 48 tot 90 procent meer dan in 2021, maar nog altijd fors minder dan in 2019.