‘Leverbetrouwbaarheid heeft grootste prioriteit bij Van Geloven’

De gehele foodserviceketen heeft momenteel te maken met inflatie, personeelstekort, gestegen energie- en grondstofprijzen en als gevolg daarvan mindere servicelevels. Ook Van Geloven ontkomt hier niet aan, vertelt CEO Jan Aaltzen Linde. Maar hij heeft er alle vertrouwen in dat het goed komt. ‘We werken aan structurele oplossingen en dat begint z’n vruchten af te werpen.’
Jan Aaltzen Linde.

Begin september was er plots sprake van een heuse frikandellencrisis. Door leveringstekorten waren er een week lang minder frikandellen beschikbaar bij retail- en foodserviceklanten. Het werd al snel een trending topic in de media die er, veelal ludiek, over berichtten. Tegelijkertijd was het onderliggende probleem natuurlijk wel degelijk serieus, zo geeft Jan Aaltzen Linde aan.

De belangrijkste oorzaak is de krapte op de arbeidsmarkt. Dat betekent dat ook de marktleider in diepvriessnacks volgens Linde soms “op dun ijs” loopt. ‘We kregen de productielijnen moeilijk bezet, terwijl de volumestroom in onze fabrieken minstens zo groot is als voor corona. Als je dan een keer een storing hebt, is het heel moeilijk om vanuit je voorraden de markt te blijven bedienen. De frikandellen waren weliswaar een dankbaar onderwerp voor de media, maar onze klanten hadden er wel degelijk last van. Dat leidde tot onzekerheid en dat kan niemand er momenteel bij hebben. We zijn dan ook volop bezig om hier oplossingen voor te vinden.’

Personeelsbeleid

De eerste stap is volgens Linde om te realiseren dat het arbeidstekort voorlopig niet weg is. ‘Het zou getuigen van de kop in het zand steken door te denken dat het in een paar maanden is opgelost. De naderende recessie zou voor wat verlichting kunnen zorgen op de arbeidsmarkt, maar het is niet dé oplossing. Het vraagt dan ook om een structurele aanpak. Dit doen we enerzijds door recruitment: we blijven scherp vissen in die kleinere vijver. Zo organiseren we onder meer open dagen met Cora van Mora als snackambassadrice in onze fabrieken.’

‘Maar we willen mensen niet alleen binnenhalen; we willen vooral dat ze blijven, zeker met het oog op de vergrijzing die eraan komt. We zetten dan ook volop in op het opleiden van eigen mensen. We zorgen ervoor dat medewerkers kunnen doorgroeien. We willen ook de betrokkenheid van de huidige medewerkers vergroten. Dit doen we onder meer door het geven van workshops om continu gezamenlijk te blijven werken aan verbeterplannen.’

Van Geloven wil de betrokkenheid van de huidige medewerkers vergroten met workshops.

Daarnaast is Van Geloven druk bezig met leiderschapstrainingen, vertelt Linde. ‘Binnen alle huidige hectiek in de fabrieken moet je oog blijven houden voor het menselijke aspect, dat vraagt wat van het leiderschap. We merken inmiddels dat onze inspanningen op personeelsgebied effect hebben. Dat is heel fijn en positief.’

Transparantie

Voor Linde is het zaak om in deze roerige tijden als CEO de rust te bewaren, het overzicht te behouden en keuzes te maken. ‘Je moet de juiste dingen tot crisis bestempelen en daarop handelen. Onze leverbetrouwbaarheid is de grootste prioriteit. Daar leggen we veel focus op. Zo hebben we een groot deel van dit jaar geen promoties gedaan. Onze eerste zorg is namelijk dat we iedere week onze producten leveren, dan moet je die pieken van promoties vermijden.’

‘Ook kiezen we ervoor om sommige producten tijdelijk en een aantal producten zelfs blijvend niet meer te produceren’, legt Linde uit, ‘zodat we voor andere producten voldoende volume kunnen draaien. Belangrijk hierin is de communicatie: uitleggen waarom we deze keuzes maken, dat we altijd een logische productmix aanbieden zodat klanten een goed kernassortiment behouden en we hen zo goed mogelijk kunnen blijven bedienen. Ik vind het belangrijk om transparant te zijn over de ontwikkelingen in de branche en onze bedrijfsvoering, juist ook omdat we dankzij onze inspanningen het vertrouwen hebben dat het goed komt met de servicelevels. We zijn en blijven die betrouwbare partner.’

Naast de leverbetrouwbaarheid werken ze continu aan de toevoegde waarde voor de markt, zegt Linde. ‘Dit doen we onder meer met ons online platform SnackExtra waarop klanten toegang hebben tot tips, menu-suggesties, POS-materiaal en de beeldbank. We helpen en ontzorgen de ondernemers, zeker ook nu. Maar we begrijpen uiteraard ook dat het nu belangrijker is dat de klant genoeg producten heeft. Dat is onze eerste prioriteit.’

'We moeten dit voorlopig zien als het nieuwe normaal'

Prijsstijgingen

‘Het is nog nooit vertoond dat alle prijzen – energie en grondstoffen – zo enorm en structureel stijgen’, zegt Jan Aaltzen Linde. ‘En het is ook niet zomaar weer voorbij. We moeten dit voorlopig zien als het nieuwe normaal. We proberen ons ertegen te wapenen; zo automatiseren we meer in de fabrieken en proberen we zo energiezuinig mogelijk te werken. Dan nog zijn de kostenstijgingen enorm en die moeten we deels doorvoeren naar de markt. Dat is ellendig, maar onontkoombaar om onze productielijnen te laten draaien zodat we optimaal kunnen blijven leveren. Op de kwaliteit van onze producten wordt niet beknibbeld. We zijn een bedrijf dat kwaliteit voorop stelt en dat blijft zo.’

Dit artikel is gesponsord door Van Geloven.