Cafetaria Goldenbelds Zutphen officieel dementievriendelijk

Cafetaria Goldenbelds Zutphen officieel dementievriendelijk

Cafetaria Goldenbelds in Zutphen is officieel dementievriendelijk. Eigenaar Nick Goldenbeld kreeg in zijn privéleven te maken met deze ziekte en wil heel graag bijdragen aan het beter onder de aandacht brengen van dementie. 'Het is nog teveel een ondergeschoven kindje en ik hoop hiermee collega-ondernemers te inspireren.'

De keuze om dementievriendelijk te worden, gaat gepaard met een persoonlijke ervaring van Goldenbeld. ‘Mijn vrouw Mandy en ik hebben de zaak overgenomen van mijn vader. Omdat mijn ouders ziel en zaligheid stopten in hun werk, ben ik voor een groot deel opgegroeid bij mijn oma. Zij kreeg dementie en veranderde van een stoere en sterke vrouw in een kwetsbaar persoon. Een jaar geleden is ze overleden.’

Verschijnselen herkennen

Goldenbeld vertelt dat hij het moeilijk vond om daarmee om te gaan. ‘Ik kon het geen plek geven en ging het steeds vaker uit de weg. Tot ik mensen in de zaak kreeg, waarbij ik verschijnselen herkende die mijn oma ook had. Onze cafetaria is gevestigd in een wijk die heel divers is, met aan de overkant een seniorencomplex.’

Collega-ondernemers stimuleren

Als de ondernemer in contact komt met mensen van Dementievriendelijk Noordveen Zutphen, vernoemd naar de wijk waarin hij zijn cafetaria exploiteert, neemt hij het besluit om officieel dementievriendelijk te worden. ‘Op deze manier kan ik een bijdrage leveren aan het onder de aandacht brengen van deze vreselijke ziekte en hoop ik collega-ondernemers te stimuleren.’

Omgaan met dementie

Met zijn vrouw en medewerkers volgt hij een cursus om dementie te herkennen en er beter mee te leren omgaan. Goldenbeld: ‘We hebben veel jonge medewerkers, die reageerden allemaal positief op het idee. Ook via de website van de landelijke dementievereniging zijn korte cursussen te volgen, daarvan heb ik er ook al een aantal gedaan.’

Rust is het sleutelwoord

De cursussen bieden handvatten. ‘En dat is precies waar het om gaat’, aldus de ondernemer. ‘Rust is daarbij het sleutelwoord. Mensen met dementie voelen zich in een drukke omgeving niet op hun gemak en door het herkennen van de signalen kunnen wij ons handelen daarop aanpassen.’

Afrekenen vergeten

Door rustiger te gaan praten bijvoorbeeld en ze door hun bestelling heen te loodsen. ‘Langzamer praten als dat nodig is, ze niet tegenspreken, aandacht voor ze hebben, een praatje met ze maken en ervoor zorgen dat ze niet teveel prikkels krijgen. Een kenmerk is ook dat ze achteraf nog wel eens vergeten om te betalen. Wij werken met afrekenen bij het bestellen, maar als je dit als ondernemer herkent dan spreek je zo iemand anders aan.’

Certificaat

Nu cafetaria Goldenbelds een sticker en een officieel certificaat heeft, ontvangt de eigenaren mensen in hun zaak die ze voorzien van tips. ‘Super leuk en nuttig’, aldus Goldenbeld. ‘Zo hebben we bijvoorbeeld een kaart laten maken waarop het woord friet in grote letters staat afgedrukt met daarbij een grote foto van een frietje met. Op die manier voor mensen met dementie herkenbaar als iets van vroeger, want dat is wat ze zich vaak herinneren.’