Zwarte Cross: 100.000 bierdrinkers en één gestoorde stuntman

Zwarte Cross: 100.000 bierdrinkers en één gestoorde stuntman

Komend weekend is de 13e Zwarte Cross in Lichtenvoorde. De organisatie verwacht ruim 100.000 feestvierders. Hoofdact is een sprong met een motorfiets vanaf een 70 meter hoge beugelfles.

Het festivalterrein telt 30 bars en 300 man horecapersoneel. Alleen tussen 03.00 en 10.00 uur wordt er geen alcohol verkocht. Grolsch is de hoofdsponsor.

Het crossterrein zelf vormt nog maar een klein gedeelte van het terrein. De meeste ruimte wordt ingenomen door de verschillende muziekpodia en feesttenten. Op het festival spelen in totaal meer dan 100 bands, waaronder de Amerikaanse rockband Mothers Finest. Het grootste podium is het 3fm podium. Op youtube maken 3fm dj’s Giel Beelen en Nicolette de Kluijver reclame voor ‘het meest ongedwongen festival van Nederland’.

In dertien jaar tijd is de Zwarte Cross een van de grootste evenementen van Nederland geworden. Het evenement startte dertien jaar geleden op een weilandje in Hummelo bij boer Teunis Wullink. Het evenement telde toen 1.000 bezoekers.

De belangrijkst stunt is de sprong met een motorfiets van een 70 meter hoge toren die de vorm heeft van een Grolsch beugelfles. Voor de testsprong bekijk het filmpje op Youtube.