KHN over pilsprijs: 'CBS vergelijkt appels met peren'

KHN over pilsprijs: 'CBS vergelijkt appels met peren'

Het onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat berekend heeft dat de pilsprijs in de horeca over tien jaar veel sterker steeg dan in de supermarkt, is KHN in het verkeerde keelgat geschoten. 'Het CBS vergelijkt appels met peren', aldus KHN-voorzitter Robèr Willemsen.

Robèr Willemsen over het CBS-onderzoek: 'Supermarkten gebruiken bier ook om klanten naar de winkel te lokken. Kijk alleen maar deze week, dan zie je bijna vijftig verschillende aanbiedingen voor bier, met prijzen voor een krat van 24 flessen die onder de tien euro ligt. De goedkoopste is €6,66 euro', aldus de voorzitter op de site van Koninklijke Horeca Nederland. Uit onderzoek van Misset Horeca in 2015 blijkt dat de grote brouwers in tien jaar hun prijzen voor de horeca met wel 50-60 procent hebben verhoogd.

Lees ook: Complete dossier over pilsprijzen

Afnamebeding en 'kale' netto pilsprijs

Willemsen benadrukt ook dat veel cafés en restaurants door een afnamebeding gebonden zijn bier bij één brouwerij af te nemen.

Robèr Willemsen over pilsprijs
Robèr Willemsen, voorzitter KHN.

'Wij pleiten sowieso al veel langer voor de afbouw van brouwerijen als financier maar in het bijzonder voor een afbouw van de oneindige afnamebedingen via huurcontracten. De prijs voor bier in de horeca is nu allerminst transparant. Wij pleiten al jarenlang voor een ‘kale’ netto bierprijs waarbij je als ondernemer toeslagen op die 'kale' prijs betaalt als je extra diensten van de brouwer afneemt.'

Lees ook: Onafhankelijk van bier en brouwer