Hoofdjury Koffie Top 100 ziet hoger niveau en kleinere verschillen

Hoofdjury Koffie Top 100 ziet hoger niveau en kleinere verschillen
Ron de Wit. Foto: Marcel van Hoorn

De kwaliteit die de deelnemers aan de Koffie Top 100 aan de dag leggen, wordt ieder jaar hoger. Dat concludeert de hoofdjury na de afgelopen editie. Dat betekent echter niet dat er geen verbeterpunten te benoemen zijn.

Hoofdjurylid Ron de Wit is na afloop van de Koffie Top 100 2018 lovend over het deelnemersveld. 'Het niveau wordt steeds hoger en de verschillen tussen de deelnemers kleiner.' De oorzaak? 'Ik denk dat mensen steeds vaker de juryrapporten goed lezen. Daarmee maken ze hun koffie nog mooier. En ze kiezen andere en betere koffiesoorten.'

Ook ziet De Wit heel veel passie bij de deelnemers. 'Ook bij de nummer 100. Als je geen passie hebt, doe je niet mee met zo'n wedstrijd.'

Meer dan alleen koffie

Volgens De Wit, eigenaar van Ron’s Coffee en nauw betrokken bij SCA Nederland, denken koffiemakers steeds meer na over alles wat er om de koffie heen gebeurt. 'Het gaat er namelijk ook om dat de gast zich welkom voelt, in een mooi aangeklede zaak. Mensen kunnen thuis namelijk ook koffie drinken. Dus als je ergens anders koffie drinkt, moet het ook anders zijn. Wat ons verder opvalt, is dat er meer aandacht is voor producten die bij de koffie worden geserveerd.'

Geen kunstje, maar routine

Toch zijn er aspecten die beter kunnen, zegt De Wit. Het schoonmaken van de machine bijvoorbeeld. 'Zorg dat je dat goed doet en dat het routine wordt. Het valt me nog regelmatig op dat deelnemers tijdens de juryperiode handelingen doen waarvan we kunnen zien dat het er nog niet ingeslepen is. Bijvoorbeeld de groep van tevoren goed spoelen, de portafilters schoonmaken en een doekje over de lekbak halen. Vaak zie je dat mensen bijvoorbeeld het doekje op de verkeerde plek hebben liggen en echt moeten grijpen om het te pakken. Dan ben je een aapje dat een kunstje heeft geleerd omdat de jury langskomt. Als je het iedere dag doet, gaat het ook goed als de jury meekijkt.'

Trends in de Koffie Top 100

Als het over de koffie zelf gaat, ziet De Wit een aantal trends. 'Er zijn steeds meer single origins, koffie van één soort boon. Er wordt meer filterkoffie geschonken, ook als het zwarte koffie is. En toevallig zijn nummers 1 en 2 van dit jaar zaken die hun eigen koffie branden. Ik zeg niet dat iedereen dat meteen moet doen, maar het valt wel op.'

Daarnaast neemt de keuze voor de gast toe. 'Als je tegenwoordig bij een goede koffiezaak komt, heb je bijvoorbeeld keuze uit koffie uit Peru, Brazilië. En zaken veranderen het aanbod steeds vaker, zodat ze gasten kunnen blijven verrassen.'

Bekijk hier de volledige ranglijst van de Koffie Top 100 2018