PepsiCo kijkt ook naar wietdrankjes

PepsiCo kijkt ook naar wietdrankjes

De Amerikaanse frisdrank- en snackproducent PepsiCo kijkt ook naar de markt voor cannabisdrankjes. Dat heeft financieel directeur Hugh Johnston gezegd tegen nieuwszender CNBC. Hij wilde niet verder ingaan op eventuele plannen voor het verwerken van wiet in bijvoorbeeld Pepsi Cola.

Meerdere gevestigde concerns zijn momenteel bezig met drankjes met wiet. Zo is Coca-Cola er ook wel geïnteresseerd in, verklaarde PepsiCo's rivaal onlangs. 

Bier- en wijnbedrijf Constellation Brands stak eerder zo'n 3,8 miljard dollar in het Canadese Canopy Growth, dat medicinale wiet kweekt. De Amerikaanse brouwer Lagunitas, eigendom van Heineken, heeft in de VS al een non-alcoholisch cannabisdrankje, genaamd Hi-Fi Hops, op de markt gebracht.

Overigens verwerkte Coca-Cola in zijn beginjaren al eens drugs in drankjes. Cola bevatte rond 1900 echte cocaïne. Later is het bedrijf gestart met het gebruik van cocabladeren waar dat stimulerende stofje al is uitgehaald. In cola zit tevens cafeïne, dat ook terug te vinden is in koffie, thee en diverse energiedrankjes.

Cijfers

Johnston sprak met CNBC naar aanleiding van de kwartaalresultaten die PepsiCo dinsdag naar buiten bracht. Het bedrijf stelde positiever gestemd te zijn over de groei van de omzet op eigen kracht voor het gehele boekjaar 2018. Wel werd de winstverwachting voor dit jaar iets verlaagd vanwege negatieve wisselkoerseffecten.

Afgelopen kwartaal krikte de maker van onder meer Lays-chips, Cheetos en Quaker Oats de opbrengsten met 1,5 procent op vergeleken met een jaar eerder, tot 16,5 miljard dollar. De autonome groei was bijna 5 procent. Het bedrijf boekte een nettowinst van 2,5 miljard dollar, een stijging van 16 procent. PepsiCo verkocht meer snacks en zag de verkoop van drankjes op de Noord-Amerikaanse markt licht opveren.