Freedom Day moet horecaondernemers een steuntje in de rug geven

Freedom Day moet horecaondernemers een steuntje in de rug geven

'De horeca in Nederland moet geholpen worden. Meer en meer horecaondernemers staan aan de rand van de afgrond, en de huidige maatregelen zorgen er misschien voor dat niet alle bedrijven failliet gaan, maar bieden geen uitzicht op het verminderen van de opgebouwde schuldenposten', aldus de initiatiefnemers van Freedom Day.

Een groep betrokken professionals en bedrijven zetten met Freedom Day een nieuwe dag op de Nederlandse feestkalender. Op deze dag wordt de bevrijding van de beperkingen door het coronavirus gevierd. Op deze dag moet worden gevierd dat mensen weer vrij kunnen omhelzen, feesten, dansen en genieten.
De Nederlandse horecabranche heeft door het missen van Koningsdag in 2020 tussen de 800 en 1100 miljoen euro misgelopen, en het ziet ernaar uit dat eenzelfde klap ook dit jaar dreigt te vallen. 'Losse evenementen en steunacties kunnen daarom een klein steuntje in de rug bieden, maar zullen nooit volledig opwegen tegen een dergelijk groot verlies. Hier willen wij een oplossing voor vinden door het opzetten van een merchandise-actie voor consumenten met een kickback fee voor ondernemers', aldus één van de  initiatiefnemers GiG Hard Seltzer.

Merchandise

'Tijdens de eerste zaterdag waarop grootschalige evenementen weer zijn toegestaan, kunnen we dan met heel Nederland Freedom Day vieren – op straat, op feesten, maar vooral in de Nederlandse horeca. Alle horecalocaties in Nederland kunnen zich aansluiten bij deze grootse feestdag. Via een platform kunnen gasten nog vóórdat de datum van Freedom Day bevestigd wordt, deelnemen aan Freedom Day door een trui, shirt of longsleeve te kopen bij hun favoriete horecalocatie. Alle winst van deze merchandise gaat direct naar de desbetreffende ondernemer. Alle bestellingen worden door de organisatie van Freedom Day verwerkt en bezorgd na bestelling.

Ook voor artiesten en entertainmentindustrie

Niet alleen de horeca kan meedoen; ook artiesten kunnen zich inschrijven voor Freedom Day. Zij kunnen via hun eigen pagina op het platform Freedom Day merchandise aanbieden aan hun volgers, waarbij de artiesten kunnen opteren om de winst hiervan uit te keren aan lokale horecaondernemers.

Voor de horeca en de artiesten worden alle zorgen uit handen genomen. Er wordt automatisch een evenement aangemaakt uit naam van de horecalocatie of artiest waarop alle bij Freedom Day horende informatie al is toegevoegd.

Om ook podiumbouwers, muzikanten, technici een toekomstperspectief te bieden organiseert Freedom Day samen met MEB Events Freedom GiG, het grootste post-corona concert van Nederland. Hierbij zullen de grootste artiesten van eigen bodem optreden. Dit concert wordt de vrijdagavond vóór Freedom Day gehouden en zal dan ook in alle horecalocaties te streamen zijn, zodat overal in Nederland het feest gevierd kan worden.

Drie Freedom-festivals

Om ook de consument die snakt naar het vieren van festivals te kunnen bedienen, organiseert het team van Freedom Day ook drie Freedom GiG Festivals, waarbij meer dan 100,000 bezoekers ontvangen kunnen worden. Deze locaties zullen vanuit MEB Events stapsgewijs worden aangekondigd gedurende de komende twee maanden. 'Met deze festivals zullen we de festivalbranche een steuntje in de rug geven, maar om ook de horeca te blijven helpen zal de catering op zowel FreedomGiG als de Freedom GiG Festivals gedaan worden door lokale ondernemers die het hardst zijn geraakt door de crisis.'