Foodtruckers willen gezonde markt

Foodtruckers willen gezonde markt

Is de foodtruck hype binnenkort over? Als het zo doorgaat wel vreest Alexander Schardijn. Al veertig jaar in de catering actief en eigenaar van vier foodtrucks- en wagens. Torenhoge kosten en organisatoren die het financiële risico volledig bij de 'truckers' leggen zorgen voor gespannen verhoudingen in de schijnbaar zorgeloze wereld van de Foodfestivals. Zijn oplossing: samenwerking.

Nadat er de afgelopen jaren al tientallen food- en wijnfestivals werden georganiseerd was er in 2015 echt sprake van een landelijke doorbraak. Maar het succes heeft ook een keerzijde. ‘Wat opvalt is dat organisaties steeds gekkere eisen stellen en kosten verlangen. Als dit zo doorgaat zal de hype net zo snel eindigen als deze begonnen is.’ Gevraagd naar een voorbeeld van zo’n ‘gekke eis’ zegt Schardijn: ‘Dit jaar is de grootste organisator van foodtruck-festivals begonnen met een nieuw inschrijfsysteem. Voor ieder evenement waar je aan deel wil nemen moet je €8,50 aan inschrijfgeld betalen. Niets is dan nog zeker. Ook als er maar plaats is voor veertig of vijftig trucks laten ze toch tweehonderd trucks zich inschrijven. Dan hebben ze de eerste leuke winst al te pakken.’ Omdat de markt voor foodtrucks de laatste jaren fors is gestegen zijn er nogal wat jonge ondernemers in het segment gestapt. Vooral zij zijn de dupe meent Schardijn. Ze verliezen al veel geld voordat ze ook maar iets hebben verkocht. ‘Van het echte ondernemen en de werkelijke kosten hebben ze geen idee.’

Deelnamekosten
Commotie is er over het feit dat één van de festivalorganisatoren de deelnamekosten voor dit jaar ineens verdubbeld heeft naar €1000. Vooraf te betalen. Zoals in alle gevallen. Het is misschien wel het grootste pijnpunt onder de foodtruckers, het exploitatierisico wordt volledig aan hun kant neergelegd. ‘Dus regent het pijpenstelen en verkopen we niks, zij hebben hun geld al binnen. Op mooie dagen, als de verkoop wel goed loopt, profiteert de organisatie helemaal. Het is gebruikelijk dat iedere foodtrucker over de gemaakte omzet ook nog eens vijftien tot vijfentwintig procent moet afstaan. ‘Zo lever je omzet in en betaalt ook nog eens alle kosten van de organisatie. Wij weigeren deze dubbele constructie. Of stageld betalen. Of een deel van de omzet afdragen. Maar niet beide.'

‘Je moet kritisch kijken naar de kosten. Ook naar de uren die je werkt, de inslag enzovoort. Vier uur rijden naar een locatie is ook vier uur salaris. Daarnaast werkt onze apparatuur op elektriciteit. Puur voor de veiligheid. Per festival hebben we daarom ook nog eens drie krachtstroompunten nodig. En omdat onze truck langer is dan vier meter moeten we hiervoor ook nog eens extra betalen. Alleen al aan kosten zit je zomaar op €2500 per festival. Vooraf te betalen. En dan heb je nog niets verkocht.’
Lees het hele interview in Misset Catering, die op 26 april verschijnt.