De opvallende actie van de Noorse Burger King wordt gemeld op de website Horecatrends.com. De fastfoodonderneming wilde met het initiatief de oprechtheid van haar fans testen.
De Facebook-pagina had 38.000 likes, maar een deel bleek dat te hebben gedaan om negatieve commentaren te kunnen geven.
Whopper
Om loyale volgers over te houden, startte Burger King Noorwegen de 'Whopper sellout'. Fans konden kiezen voor de optie 'true fan' en de nieuwe Facebook-pagine 'liken' of kiezen voor een gratis Big Mac van concurrent McDonald's.
Geblokkeerd voor het leven
In dat laatste geval kozen fans voor de optie 'I am a sell out' en accepteerden ze dat ze - naast de gratis Big Mac - voor de rest van hun leven zouden worden geblokkeerd voor de Facebook-pagina van Burger King.
Loyaliteit
Door de actie verloor Burger King 30.000 fans, maar hield er 8.000 over die toonden loyaal en betrokken te zijn.
De fastfoodonderneming sprak over een betrokkenheid die vijf keer hoger lag dan voor de bijzondere actie.
Bekijk hier een video over de bijzondere actie.