Cafetariahouders starten eigen platform op Facebook

Cafetariahouders starten eigen platform op Facebook

Een aantal cafetariahouders heeft een eigen Facebook-pagina opgezet waarop deelnemers kunnen discussiëren over alle zaken die te maken hebben met het vak. Volgens de initiatiefnemers is in de branche behoefte aan een dergelijk platform.

De pagina Onafhankelijk Klankbord voor alle cafetaria ondernemers is een besloten pagina die alleen toegankelijk is voor ondernemers. Leveranciers, verenigingen en formules kunnen bijvoorbeeld niet deelnemen. De voorwaarde is dat iemand een eigen zaak moet hebben. De pagina telt op dit moment meer dan 150 deelnemers.

Vrij kanaal

De oprichter is Eddy Couwenberg, eigenaar van 't Brabants Eethuys in Alphen (Brabant). Couwenberg verkocht in mei dit jaar Kwalitaria Bisschopshoeve in Breda. 'Binnen formules zijn besloten Facebook-pagina's waar ondernemers onderling kunnen discussiëren en informatie kunnen uitwisselen. Maar die platforms missen een grote groep zelfstandige ondernemers. Hetzelfde geldt voor Facebook-pagina's van verenigingen zoals ProFri, die alleen toegankelijk zijn voor betalende leden. Wij willen een vrij kanaal waarin wordt samengewerkt tussen de betere cafetariaondernemers, zonder belemmeringen.'

Hot topic

Deelnemers van de pagina discussiëren over verschillende onderwerpen, zegt Couwenberg. 'Dat zijn de dagelijkse dingen die voorbijkomen, en dat kan per week wisselen. Het vinden van goed personeel is nu een hot topic, maar ook het minimum uurloon en de cao die eraan komt. Maar er wordt bijvoorbeeld ook gepraat over de voor- en nadelen van aansluiting bij een formule.'

Alle ondernemers welkom

Overigens zijn ondernemers die lid zijn van brancheorganisaties en formules ook welkom op het platform. Ton Vis (Cafetaria Oostvoorne), Edwin van Es (Cafetaria Bon Appetit in Rijsbergen en Bon Appetit De ijssalon van Breda) en Meindert Kramer (Kwalitaria de Bolder op Urk) treden op als beheerders van de Facebook-pagina.