Gasten bepalen assortiment van nieuwe frituur

Gasten bepalen assortiment van nieuwe frituur
Eens in de zoveel tijd organiseert Frietwerk Wemedlinge proefavonden. Foto: Peter Roek

Hoe stem je als cafetariaondernemer je menu af op de wensen van je gasten? Simpel, denkt de eigenaar van een nieuwe frituur in Zeeland: door proeverijen te organiseren.

Peter Ganseman, sinds 1 mei eigenaar van Frietwerk in Wemeldinge, Geen cafetaria, maar een frituur 2.0, aldus de kersvers fastserviceondernemer. ‘Wat dat betekent? Ik laat consumenten het assortiment bepalen door ze blind te laten proeven en beleven.’

Proefpanels

Om de smaak van de consument te kunnen achterhalen, roept Ganseman proefpanels in het leven. 'Daarnaast laat ik klanten proeven als ze in de zaak komen. Een nieuwe snack bijvoorbeeld, maar ook sauzen. Die zet ik dan op de toonbank, zodat de friet erin kan worden gedoopt of een kleine hoeveelheid kan worden meegenomen', vertelt de ondernemer in gesprek met Snackkoerier.

Op een oproep op Facebook en een artikel in de lokale media reageerden onlangs 160 mensen binnen een maand. ‘Veel meer dan verwacht en dus moest ik een en ander gaan stroomlijnen. Eens in de zoveel tijd beleg ik proefavonden, waarvoor ik veertig tot vijftig mensen uitnodig.'

Assortiment aangepast

Na iedere blindproeverij wordt het assortiment aangepast. Althans, als de resultaten daartoe aanleiding geven. ‘We hebben een top 10 aan snacks in het assortiment, met een uitloop tot maximaal veertien. Geven de resultaten aanleiding iets toe te voegen, dan verdwijnt de snack met de laagste score.’

Spicy frikandel

Steeds weer is Ganseman verrast. ‘Ik had bijvoorbeeld hoge verwachtingen van de Frikandel Original van Beckers, maar het proefpanel gaf de spicy-variant een hogere waardering en dus is dat onze frikandel. Soortgelijke uitkomsten waren er bij de Viandel en de Gehaktstaaf. De keus viel in beide gevallen niet op de reguliere, maar op de pikante variant.’

Lees het hele verhaal over Frietwerk Wemeldinge binnenkort in Snackkoerier.