KHN reageert op interview met Thuisbezorgd: 'Wel degelijk machtspositie'

KHN reageert op interview met Thuisbezorgd: 'Wel degelijk machtspositie'

Thuisbezorgd heeft wel degelijk een machtspositie in Nederland. Dat zegt KHN in reactie op het interview met topman Jitse Groen in Snackkoerier. Daarnaast moet het delen van klantgegevens volgens de brancheorganisatie ook gewoon kunnen.

Groen zegt in het interview dat Thuisbezorgd genoeg concurrentie heeft op de Nederlandse bezorgmarkt. ‘We hebben in Nederland vijftien concurrenten, waarvan drie grote buitenlandse concerns: Foodora, Uber en Deliveroo. Dat zijn miljardenbedrijven. Bovendien: 20 procent van de restaurants doet geen zaken met ons. Dat vind ik jammer, maar het betekent wel dat ze zonder ons kunnen bestaan. We hebben geen machtspositie en we zijn al helemaal geen monopolist die zijn macht misbruikt. Dat is gewoon laster. Ik ontken niet dat we een sterke speler zijn, maar het is niet zo dat we geen concurrentie hebben.’

Betere positie voor ondernemers

KHN vindt dat de platformmarkt op dit moment niet goed functioneert. ‘Wij vinden dat horecaondernemers die aangesloten zijn bij platforms meer zeggenschap moeten hebben’, zegt woordvoerder Bernadet Naber. De brancheorganisatie pleit daarom voor een betere positie voor horecaondernemers. ‘Dan komt er ook meer concurrentie op de platformmarkt. De horecamarkt kent 40.000, voornamelijk mkb-ondernemers en slechts een handjevol grote zoek-, boek- en bezorgplatforms. We willen niet gaan ‘steggelen’ over de exacte aantallen. Maar het is geen geheim dat Thuisbezorgd marktleider is voor horecaondernemers die zelf bezorgers hebben.’

KHN wijst daarbij op berichtgeving in de media waarin wordt gesproken over een marktaandeel van 90 procent voor Thuisbezorgd. ‘Hierdoor is het voor horecaondernemers bijna onmogelijk bezwaar te maken tegen tariefsverhogingen en hebben nieuwkomers op de platfommarkt het zeer lastig.’

Klantgegevens delen

De brancheorganisatie wil daarnaast dat horecaondernemers de beschikking krijgen over de gegevens van consumenten die via sites als Thuisbezorgd bestellen. ‘Ik vind dat een ongelooflijk idioot standpunt van KHN’, zegt Groen. ‘Van de wet mogen we onze data helemaal niet delen. Met niemand! In de nieuwe AVG krijg je een boete van hier tot Tokyo als je de privacy schendt.’

KHN vindt dat de consument vooral klant is van de ondernemer – die de bestelling bereidt en bezorgt – en niet van het bestelplatform. ‘Ze zouden via de eigen website aanbiedingen moeten kunnen blijven doen aan hun klanten. Ook zouden horecaondernemers aan gasten hun gegevens moeten kunnen vragen. Zolang de gast hier toestemming voor geeft, past dit uitstekend in de AVG. De gast is tenslotte uiteindelijk vooral klant bij de horecaondernemer, niet bij het onlineplatform.

Thuisbezorgd.nl

Naber benadrukt dat KHN niet tegen platforms als Thuisbezorgd is. ‘Het gaat ons erom dat horecaondernemers hun werk zo goed mogelijk kunnen doen en hun gasten optimaal van dienst kunnen zijn. Online bestelplatforms, zoals Thuisbezorgd, kunnen hier absoluut een bijdrage aan leveren. En dat zien we terug in de grote groei van bestellingen via deze online platforms.

Folder bij de bestelling

Overigens zegt Jitse Groen in het interview met Snackkoerier dat restaurants best een foldertje bij de bestelling mogen doen. ‘Ik vind het helemaal niet erg als een bezorgrestaurant een eigen folder bijvoegt. Dat mag. Wat niet mag, is dat er op dat foldertje staat: ‘Domme consument, u heeft net €9 betaald voor een pizza die rechtstreeks via ons €7 kost. U moet helemaal niet via dat platform bestellen.’

KHN heeft de afgelopen jaren via de Nederlandse Autoriteit Consument en Marketing (ACM) geprobeerd tot een verbod op besteprijsgaranties te komen en heeft in Den Haag en Brussel aan de bel getrokken. In Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Italië geldt er een verbod op deze pariteitsclausules voor hotel bookingsites.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.