't Wapen van Stellendam beste cafetaria volgens Horecaprijzen

't Wapen van Stellendam beste cafetaria volgens Horecaprijzen

De vakjury van de jaarlijkse Horecaprijzen heeft 't Wapen van Stellendam benoemd tot beste cafetaria van het land. De uitverkiezing geeft eigenaar Jeroen Andernach een 'trots gevoel'. 'Het is niet alleen goede marketing, maar ook een heel mooie beloning voor de medewerkers.'

Andernach doet ieder jaar mee aan de Horecaprijzen, net zoals hij al die jaren - met succes - fervent deelnemer was aan de Cafetaria Top 100. ‘Om het personeel te stimuleren. Het team is heel hecht en bestaat inmiddels uit veertig mensen.’

‘Trots op wat we serveren’

Om kans te maken op de eerste plaats, moest Andernach een motivatie schrijven. ‘Wat ik daarin heb gezet? Dat ik vind dat we de nummer 1 moesten worden’, klinkt het met een knipoog.

‘Zonder gekheid: mijn medewerkers en ik zijn trots op wat we serveren. De vriendelijkheid straalt af van mijn mensen en een prijs als deze is een bevestiging dat zij het niet voor niets doen.’

Digitalisering

Een van de onderscheidende elementen is volgens hem de manier waarop de digitalisering is doorgevoerd in de zaak. Achter de counters is bijvoorbeeld een automatisering gerealiseerd die de werkwijze bepaalt, er zijn headsets en digitale schermen voor de productpresentatie.

‘Maar verder denk ik ook de manier waarop we actief zijn op sociale media, de zitplaatsen in de zaak en het in mijn ogen onderscheidende assortiment. En niet ter vergeten de hechtheid van het team. Medewerkers zien elkaar buiten werktijd ook en zijn altijd bereid om diensten van elkaar over te nemen als dat nodig is. Door alle coronaperikelen is dat alleen nog maar sterker geworden.’

Corona

Datzelfde corona zorgt er nu echter ook voor dat Andernach nog niet echt de gelegenheid heeft gehad de prijs naar buiten toe uit te dragen, hoewel de overwinning wel is gemeld op sociale media.

‘Ik heb ook nog een restaurant, waarvan ik door de nieuwe maatregelen de deuren heb gesloten. Afgelopen weekeinde heb ik alle mensen met een kerstreservering gebeld en hen verteld dat we niet open zijn. We gaan vol inzetten op catering.’

Zijn tweede uitdaging is om alle medewerkers binnenboord te houden. ‘Ik wil niemand kwijt, maar dat gaat lukken hoor. Net als de beide vorige keren.’

Horecaprijzen

Horecaprijzen deelt jaarlijks awards uit per provincie en per gemeente, en laat een vakjury landelijke winnaars per categorie kiezen. Bedrijven die zich hebben aangemeld - dat kan door toe te lichten waarom een bedrijf in aanmerking moet komen voor een vakjury-award - moeten minimaal dertig stemmen (van consumenten) hebben behaald om kans te maken op de overall-winst.