Aanpassingen door corona? Houd je verzekeraar op de hoogte

Aanpassingen door corona? Houd je verzekeraar op de hoogte

Ben je door corona begonnen met een afhaal- en of bezorgservice? Of heb je je terras uitgebreid? Wil je als horecaondernemer overleven in corona-tijd dan moet je je horecazaak wel aanpassen. Maar, wat betekent dat eigenlijk voor je bedrijf? Tips van verzekeringsadviseur Gert-Jan Wijers om je te beschermen tegen de grootste risico's.

Sommige horecaondernemers gooiden het roer helemaal om tijdens de lockdown terwijl andere ondernemers niets tot nauwelijks iets veranderden aan hun horecazaak. Maar, waarschuwt Gert-Jan Weijers van Lunen adviesgroep uit Boxmeer: ‘Ook door kleine aanpassingen kunnen je bedrijfsrisico’s veranderen. Check bij iedere wijziging in je horecazaak daarom altijd je verzekeringen.’ Van Lunen geeft 6 tips voor horecaondernemers die hun zaak hebben moeten aanpassen door corona.

Tip 1: Check je bestelautoverzekering

‘Veel horecaondernemers hebben een zakelijke verzekering voor hun bestelauto. Op de zakelijke bestelautoverzekering is bijvoorbeeld een ritje naar de groothandel gedekt’, zegt van Lunen. ‘Ga je ineens bezorgen terwijl je dat eerder niet deed? Dan val je ineens in een andere risicoklasse. Veel verzekeringsmaatschappijen sluiten bezorgen daarom sinds een aantal jaren uit in hun polisvoorwaarden door de hogere risicoklasse. Check daarom altijd bij je verzekeraar of bezorgen is gedekt op je Bestelautoverzekering. Zeker als je in de toekomst wil blijven bezorgen.’

Check wat gedekt is als je je privéauto gebruikt om je maaltijden te bezorgen”

De Goudse Verzekeringen ziet het bezorgen van maaltijden als een standaard nevenactiviteit van horecabedrijven. Hierdoor is bezorgen standaard meeverzekerd op de Bestelautoverzekering en ook op een aansprakelijkheidsverzekering bedrijven, personenautoverzekering en verkeersschadeverzekering.

Van Lunen vervolgt: ‘Gebruik je als horecaondernemer je eigen privéauto voor het bezorgen? Tijdens de lockdown zagen we dat sommige verzekeraars coulant waren en een privéauto van de ondernemer als bedrijfsauto zagen. Voor de lange termijn is dit een ander verhaal. Check daarom bij je verzekeraar wat wel/niet gedekt is als je je privéauto gebruikt om je maaltijden te bezorgen.’

Tip 2: Sluit een verkeersschadeverzekering af

‘Waarom je een verkeersschadeverzekering zou afsluiten voor je personeel? Heel simpel: als een van jouw medewerkers tijdens het bezorgen van jouw maaltijden een ongeval veroorzaakt, ben jij als werkgever aansprakelijk. Als je medewerker dan blijvend letsel oploopt, kan de schade in de tonnen lopen.’

Tip 3: Geef de wijziging in je personeelsbestand door

Deze tip geldt voor alle horecaondernemers die personeel hebben moeten ontslaan. ‘Heb je door de lockdown mensen moeten laten gaan omdat je je horecazaak anders misschien zou moeten sluiten? Zorg dan dat je de wijzigingen in je personeelsbestand doorgeeft aan je adviseur of verzekeraar. De premie van een verzuimverzekering bestaat vaak uit een percentage over de totale loonsom. Heb je ineens minder personeel? Dan heeft dat gevolgen voor je premie. Het na-verrekenen van de premie gebeurt bij de meeste verzekeraars doorgaans eens per jaar. Door corona is het best mogelijk dat sommige verzekeraars nu aanbieden om je voorlopige premie al eerder aan te passen. Informeer daarom bij je adviseur of verzekeraar wat de mogelijkheden zijn.’

Tip 4: Overweeg een cyberverzekering

‘We zien dat horecaondernemers steeds meer overstappen op digitale oplossingen om het risico op besmetting zo klein mogelijk te maken. Zo hoef je bij veel restaurants en cafés alleen maar een QR-code te scannen waarmee je kunt bestellen en betalen. Of je kunt bestellen met een tablet.’

‘Als horecaondernemer loop je daarmee wel meer risico om slachtoffer te worden van cybercriminelen. Alle apparaten die aangesloten zijn op het internet kunnen worden gehackt. Zo kan er bijvoorbeeld worden ingebroken op je betalingssysteem. En als je personeel in de bediening ineens alleen digitaal communiceert met je keukenpersoneel kan het behoorlijk in de soep lopen als je iPad ineens niet meer werkt of als gegevens worden gemanipuleerd door hackers. En: wat als je bestelwebsite er ineens een paar dagen uitligt door een DDoS-aanval? Hoe meer je digitaal gaat ondernemen, hoe groter de cyberrisico’s. Informeer daarom eens bij je adviseur of verzekeraar naar een cyberverzekering en wat deze verzekering precies dekt.’

Is je terras uitgebreid? Geef het door aan je verzekeraar”

Tip 5: Geef wijzigingen van je inventaris door

‘Heb je ineens een terras of is je terras uitgebreid? Dan gebruik je misschien ook meer tafels en stoelen. Hiervoor geldt hetzelfde als voor je voorraad: geef het door aan je verzekeraar. Daarmee voorkom je dat je onderverzekerd bent. En, had je eerder geen terras? Dan weet je misschien ook niet dat je je parasols altijd naar beneden moet halen bij storm. Doe je dat niet, dan is de schade niet verzekerd.’

Tip 6: Laat je adviseren door een assurantieadviseur

'Als horecaondernemer ben je druk met ondernemen en wil je nu vooral je hoofd boven water houden. Bedrijfsrisico’s en verzekeringen zijn daarom niet top of mind. Toch kun je met de juiste voorzorgsmaatregelen en verzekeringen een hoop ellende voorkomen. Een zakelijk assurantieadviseur kan je daarbij helpen. Hij of zij is getraind in het opsporen van bedrijfsrisico’s en is op de hoogte van de belangrijkste risico’s in de horeca.'

Lees hier meer over hoe een zakelijk assurantieadviseur jou kan helpen, of: neem contact op met een adviseur bij jou in de buurt.

Hoe passen horecaondernemers zich aan in corona-tijd?

Elroy Slijkhuis, telg uit een horecagezin en eigenaar van Bistro Flores in Nijmegen was een van de eerste ondernemers die direct na de lockdown startte met bezorgen. Na een week hield hij het voor gezien. ‘Het was een toffe tijd, maar het voelde ook onveilig. We wisten niet of we er goed aan deden. Bovendien konden we onze gasten niet de kwaliteit bieden die we normaal bieden en was het uiteindelijk financieel niet haalbaar.’

De horecaondernemer besloot zijn tijd tijdens de lockdown nuttig te besteden en bouwde samen met collega’s en vrienden twee heuse geklimatiseerde wijnkamers. Ook besloot hij het roer om te gooien door zijn à la carte service te verruilen voor menu’s met drie tot zes gangen. ‘Als je maar met drie man in de keuken kunt staan, is een à la carte menu niet haalbaar.’ Nu Bistro Flores alweer een tijdje open is, blijkt dat hij de juiste beslissing heeft genomen. ‘Gasten reageren heel enthousiast op de menu’s. Ze zijn tevredener dan ooit.’

Hoe Elroy de toekomst ziet? ‘Wij zijn wel in voor een uitdaging. Mocht er toch weer een uitbraak komen dan gaan we desnoods toch weer bezorgen. Of we beginnen een wijnhandel. Dit virus gaat ons niet de nek omdraaien.’

Dit artikel is gesponsord door De Goudse / zie ook het partnerdossier.