Managementsysteem bij ijsketen

De franchiseketen Australian Homemade opent medio november voor de vijftiende keer dit jaar een nieuwe winkel. Met de outlet in Dordrecht komt de keten op een totaal van 26 vestigingen. Het assortiment van de winkels bestaat uit ijs en bonbons.

Het franchisebedrijf heeft sinds begin dit jaar een managementsysteem in gebruik waarbij op het hoofdkantoor direct inzicht is in de prestaties van de zaken. Franchisecoördinator Edwin Geertsema is tevreden met de groei die de organisatie doormaakt. ‘De verwachtingen zijn meer dan waargemaakt. We streven er naar dit groeitempo te handhaven.’ Nederland kent een echt ijsseizoen. Om extra omzet te generen zijn sinds kort bij de Australian-zaken dranken als koffie en warme chocolademelk te koop. Geertsema: ‘Bovendien gaan we tijdens de Sinterklaasperiode bijzondere chocoladeletters verkopen. Volgend jaar met Pasen doen we iets soortgelijks.’

Onder de naam X-tra net heeft de keten een franchise management systeem in gebruik. Via het systeem zijn op het hoofdkantoor in Nijmegen à la minute onder andere gedetailleerde omzetgegevens te zien. ‘Het is daardoor een stuk makkelijker om de zaken aan te sturen’, vertelt Geertsema. ‘We hebben direct inzicht in de cijfers. Als die uit de pas lopen met een vergelijkbare zaak of met de verwachtingen van een outlet, kunnen we snel reageren en de oorzaak van een afwijking opsporen.’

De franchisecoördinator heeft een voorbeeld waarbij het systeem al zijn waarde heeft bewezen. Tijdens de vakantie van een van de franchisenemers liep de omzet van zijn zaak enorm terug. ‘We hebben toen gelijk het personeel opgebeld om naar de reden daarvan te vragen. Uit het gesprek bleek dat de straat was opgebroken zonder dat dit van te voren was aangekondigd. Bovendien stond alle materiaal vlak voor de zaak opgeslagen.’ Vanuit het hoofdkantoor van de keten werd contact opgenomen met de betreffende gemeente. ‘We kregen voor elkaar dat het materiaal voor de deur verdween. Bovendien hebben we een schadeloosstelling voor onze franchisenemers bedongen’, aldus Geertsema.

De franchisenemer heeft met het systeem ook een aantal gereedschappen om zijn zaak aan te sturen. Na via het internet contact te hebben gemaakt kan de ondernemer een weerbericht op lokaal niveau inzien. Het bericht wordt per uur ververst en geeft een kortetermijnverwachting voor de daarop volgende uren. ‘Door dat weerbericht en de cijfers voor vergelijkbare dagen kan de ondernemer vrijwel precies de juiste hoeveelheid ijs maken voor die dag’, vertelt Geertsema tot besluit.