Onderzoek: Individu wil verrast worden

Onderzoek: Individu wil verrast worden

Onderscheidend, vernieuwend en heel veel keuze. Zo oordelen horecaondernemers over de Nederlandse horeca van nu. Consumenten zijn veeleisender geworden. ...

Dat blijkt uit het Horecava Jubileumonderzoek, gehouden naar aanleiding van de 50ste verjaardag van Horecava en uitgevoerd door Amsterdam RAI en Foodstep.

Ruim 2.700 mensen, afkomstig van horecabedrijven geregistreerd bij het bedrijfschap Horeca & Catering, hebben aan het onderzoek meegewerkt. Gevraagd naar hun kijk op de horeca van nu scoren woorden als trendy, onderscheidend, vernieuwend heel hoog.

Sober maar vertrouwd
De horeca van toen staat voor vertrouwd en persoonlijk. Maar ook voor sober, eenvoudig en behoudend. In de 60er-jaren staat de horeca in de kinderschoenen. De Nederlander eet nog nauwelijks buitenshuis. Maar wie het doet, wordt persoonlijk ontvangen en krijgt waar voor zijn geld.

Dat gevoel zet door tot in de 80er-jaren. Opvallend is dat er nauwelijks onderscheid is tussen de verschillende decennia. Verder scoren door alle jaren heen, gezellig uit, vriendelijk en sfeervol hoog als kenmerken van de Nederlandse horeca.

Meer dan lekker eten
Het gevoel over het culinaire aanbod is sterk veranderd. De buitenlandse keuken staat als belangrijkste aspect op nummer één. Variatie en verrassend scoren daarna hoog. Men vindt grondstoffen verser en gezonder en veel creatiever gepresenteerd.

Bij de horeca uit het verleden lijken de ondervraagden aan de keuken bij moeder thuis te denken. Veel genoemd zijn: ambachtelijk gemaakt, eenvoudig, seizoens- en streek-gebonden. Gezond en verantwoord komen niet in de top 10 voor, evenmin als hygiëne. Dat zijn duidelijk aspecten van de horeca van nu. Als het maar lekker was, dan was het goed. Nu is dat duidelijk niet meer voldoende.

Positief
Opvallend is dat de consument al 50 jaar dezelfde top 4 heeft bij het uitkiezen van een horecabedrijf: sfeer, prijsstelling, gastvrijheid en productkwaliteit. Het geboden is daarbij wel veranderd. Zeer positief zijn de horecaondernemers over de toegenomen variatie, de kwaliteit van producten en de sfeer en aankleding.

Minder tevreden is men over de capaciteiten van de bediening, zowel qua kennis als gastvrijheid, en de prijsstelling bij collega’s. Overigens is het aantal positieve veranderingen in hun ogen ruim 3x zo groot. Dat past ook bij de uitslag van het Nationale Horeca Onderzoek waar de consument de horeca met een 8- beloonde.

Meer over de Horecava leest u in ons speciale Horecava-dossier

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.