Voorzitter Jan Michiel Hessels van de stichting verwacht dat tot eind december nog zeker 250.000 bezoekers zullen komen naar de tentoonstellingen en andere activiteiten rond het leven en de werken van de beroemde schilder uit de Gouden Eeuw, die vierhonderd jaar geleden geboren werd.
,,Rembrandt 400 is het meest succesvolle culturele evenement dat ooit in Nederland heeft plaatsgevonden'', aldus Hessels. Vooral de tentoonstellingen Rembrandt-Caravaggio (Rijksmuseum/Van Gogh Museum, Amsterdam), Zoektocht van een genie (Rembrandthuis, Amsterdam) en Rembrandts moeder (De Lakenhal, Leiden) bleken grote publiekstrekkers. Bijna 60 procent van de bezoekers is afkomstig uit het buitenland. Van deze groep geeft ruim 21 procent aan dat ze speciaal vanwege Rembrandt 400 naar Nederland zijn gekomen. Traditioneel komen er vooral veel Fransen af op grote culturele evenementen in Nederland. Deze keer is dat anders, de gasten komen meer gespreid uit een groot aantal vooral Europese landen.
Volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen leveren de Verenigde Staten de meeste bezoekers, op de voet gevolgd door de Fransen, Spanjaarden, Britten en Duitsers. Algemeen directeur Hans van Driem van het NBTC toonde zich zeer tevreden over het effect van de wereldwijde Rembrandtcampagne om buitenlanders naar Nederland te lokken. Het themajaar betekent een oppepper voor de Nederlandse economie. De organisatoren stellen dat er voor 100 miljoen euro aan extra bestedingen binnen komt.