Veganisme steeds populairder in horeca

Veganisme steeds populairder in horeca

De belangstelling voor plantaardige voeding neemt toe, met name in horeca en catering. Zo laat de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) weten in een persbericht.

Het aantal veganistische ondernemingen in Nederland groeit in rap tempo, volgens woordvoerder Daphne Wessel van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV). Met name in de horeca en catering is dit het geval. 'Afgelopen jaar zijn er wederom verschillende restaurants bijgekomen die grotendeels of zelfs volledig plantaardige menukaart hebben', aldus de woordvoerder.

Vlees noch vis

Veganisten zien af van het gebruik van dieren en producten van dierlijke herkomst. Een veganist eet daarom vlees noch vis. Ze consumeren geen zuivelproducten, eieren, honing en andere producten van dierlijke oorsprong of met dierlijke ingrediënten. Ook bij kleding, verzorgingsproducten en andere gebruiksartikelen worden dierlijke bestanddelen vermeden.

Ledental

Het aantal mensen dat interesse in veganisme heeft, stijgt. Het ledenaantal van de NVV steeg vorig jaar met 30 procent en dit jaar met 60 procent.

Vegan Challenge

Producenten spelen eveneens in op de veganismetrend. Zo heeft supermarktconcern Albert Heijn een volledig veganistische productlijn in de schappen. Ook vanuit de veganistische gemeenschap zijn er bijvoorbeeld 'vegan potlucks' waarbij iedereen 100 procent plantaardig eten meebrengt naar een bijeenkomst met als thema veganisme. Daarnaast voert NVV de campagne VeganChallenge om mensen te inspireren om plantaardig te eten. Dit jaar is de Vegetarische Snackbar in Den Haag is uitgeroepen tot Beste Vegan Friendly Restaurant van Nederland.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.