Betalingsverkeer: factuur sneller betaald met link naar iDeal

Betalingsverkeer: factuur sneller betaald met link naar iDeal

Een factuur die een digitale link voor betaling via iDEAL bevat, wordt gemiddeld drie keer zo snel betaald. MKB Belangen onderzocht in samenwerking met Stuurjerekening.nl het betaalgedrag rondom 10.000 verstuurde facturen.

Bijna 40 procent van alle particuliere klanten betaalt de ontvangen factuur nog dezelfde dag als er een link via iDeal in staat. De factuur wordt sneller betaald. Als het gaat om zakelijke klanten betaalt bijna een kwart nog dezelfde dag. Als je dit vergelijkt met ‘normale’ facturen, zonder iDEAL-link, is het verschil opmerkelijk: nog geen vijf procent wordt binnen een dag betaald.

Uit het onderzoek blijkt dat hoe makkelijker het is om een betaling te verrichten, hoe eerder klanten dit ook doen. Zeker als het gaat om MKB’ers die aan particulieren factureren. Een factuur die binnenkomt in de email met een betaal-link, kan in de meeste gevallen met een paar handelingen direct vanaf de telefoon en mobiel bankieren-app betaald worden. Dit is een groot verschil met op een later tijdstip alle gegevens zelf te moeten invullen. factuur sneller betaald

Factuur sneller betaald

Adrienne van Veen, MKB belangen reageert: ‘Gemak dient de mens. Als ik persoonlijk een rekening binnenkrijg op de e-mail waar ik direct kan betalen met iDEAL dan denk ik hier niet eens meer over na. Zeker voor kleine ondernemers die voor een groot deel afhankelijk zijn van deze inkomsten is het een grote uitkomst wanneer hun facturen op deze manier een stuk sneller worden betaald.’

Toch wordt hier door het MKB nog maar weinig gebruik van gemaakt. Stein Fortuin van Stuurjerekening.nl reageert: ‘De meeste MKB’ers gebruiken ons of een vergelijkbaar programma omdat ze niet langer willen prutsen met Word en Excel en snel en makkelijk een professionele factuur willen kunnen maken en versturen. Maar het blijkt nu dat het grootste voordeel misschien wel de snellere betaling is.’

Nederland koploper elektronisch betalen

In het eurogebied is Nederland een van de koplopers waar het gaat om de verschuiving van contant naar elektronisch betalen (‘pinbetalingen’). In het zogenoemde toonbankbetalingsverkeer is het percentage contante betalingen tussen 2010 en 2015 teruggelopen van 65 % tot 49 %. Als deze trend zich in de komende jaren voortzet, dan ligt het percentage contante betalingen in 2018 rond de 40%. En naarmate we voor kleine betalingen meer gewend raken aan het contact- en pinloos gebruik van de betaalpas, moet voor de periode na 2018 met een verdere daling rekening gehouden worden.

In 2016 hebben consumenten 45% van hun aankopen bij winkels, benzinestations, horeca en andere gelegenheden betaald met contant geld. Daarmee is het gebruik van contant geld net als in de twee voorgaande jaren aanzienlijk gedaald. Sinds 2015 betalen consumenten meer aankopen met de pinpas dan met contant geld. Inmiddels wordt 54,5% van alle betalingen gepind. Het aandeel creditcardbeta-lingen is al enkele jaren stabiel met 0,5%. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank naar het gebruik van contant geld en de pinpas in Nederland in 2016.

>> Meer lezen over het betalingsverkeer