Schoonmaaksters NH hangen vuile was buiten

Schoonmaaksters NH hangen vuile was buiten

NH Capelle is onaangenaam in het nieuws gekomen. Twee schoonmaaksters klappen in het Algemeen Dagblad flink uit de school over hun werkzaamheden bij het hotelbedrijf. Ze vinden dat de druk te hoog is en klagen over het niet uitbetalen van schoongemaakte kamers.

De schoonmaaksters vertellen hun verhaal anoniem, uit angst voor ontslag. NH, die de schoonmaaksters via een bedrijf inhuurt, zegt zich niet te kunnen vinden in de bevindingen van de schoonmaaksters. Operations manager Rikkert van Strijen weerlegt de kritiek.

De twee schoonmaaksters klagen onder andere over de hoge werkdruk. Ze moeten binnen twintig minuten een kamer schoon hebben. Veel te kort, vinden ze. ‘Het komt er op neer dat ik vaak meer dan een uur met een kamer bezig ben. Maar we krijgen maar twintig minuten betaald’, aldus een schoonmaakster in het AD.

Verder vinden ze het onaangenaam dat ze niet alle kamers betaald krijgen. ‘Op het dekbed in de kamer die ik net verschoond had, lag een wimpertje. En dus kreeg ik die kamer niet uitbetaald. Ik was een keer nieuw toiletpapier vergeten. Ook die kamer kreeg ik niet uitbetaald’.

De schoonmaaksters beschuldigen het hotelmanagement van het inpikken van fooien. ‘Gasten leggen fooien neer voor de kamermeisjes, maar wij zien daar helemaal niets van terug’. Volgens de schoonmaaksters worden de fooien weggehaald, voordat de kamers worden verschoond.

Rikkert van Strijen van NH Capelle kan zich niet vinden in verhaal van de schoonmaaksters. Van Strijen stelt dat twintig minuten voor het schoonmaken van een kamer de norm is, die in de Nederlandse hotellerie wordt gehanteerd. Verder is hem niets bekend van het niet uitbetalen van kamers en het weghalen van fooien.