Schiphol verdient flink aan horeca en hotelactiviteiten

Schiphol verdient flink aan horeca en hotelactiviteiten

Schiphol heeft de winst afgelopen jaar zien dalen. De omzet bleef wel op peil. De inkomsten uit parkeergelden en licenties voor winkels en horeca namen toe en ook verdiende Schiphol fors meer aan hotelactiviteiten, dankzij de opening van het Hilton Hotel op de luchthaven in december 2015.

Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde jaarcijfers van het luchthavenbedrijf. Schiphol behaalde een omzet van 1,4 miljard euro, een fractie meer dan een jaar eerder. De daling van de tarieven met 11,6 procent werd grotendeels gecompenseerd door een sterke groei van het aantal passagiers. Dat nam afgelopen jaar met 9,2 procent toe tot 63,6 miljoen.

Horeca winstmaker voor Schiphol

De daling van de opbrengsten uit havengelden, goed voor ruim de helft van de totale omzet, bleef daardoor beperkt tot 2,4 procent. De inkomsten uit parkeergelden

Schiphol Hilton Airport
Schiphol Hilton Airport, dat in december 2015 openging.

en licenties voor winkels en horeca namen daarentegen toe. Ook verdiende Schiphol fors meer aan hotelactiviteiten, dankzij de opening van het Hilton Hotel op de luchthaven in december 2015. Het hotel won krap een jaar later een European Hotel Design Award voor beste nieuwbouwhotel.

Lees ook: Vijf opvallende horecaconcepten op Schiphol

Nettowinst 306 miljoen euro

De nettowinst kwam uit op 306 miljoen euro, tegen 374 miljoen euro in 2015. Destijds kon Schiphol een eenmalige boekwinst van 50 miljoen euro bijschrijven op de verkoop van een belang in winkelbedrijf Schiphol Airport Retail. Een herwaardering van het vastgoed leverde een meevaller op van 71 miljoen euro, dat was een jaar eerder 67 miljoen euro.

Lees ook: Hilton Schiphol officieel geopend

'Forse investering voor toekomstige groei'

De winstdaling is volgens Schiphol-topman Jos Nijhuis een gevolg van de hogere kosten die de luchthaven moest maken om de sterk aanzwellende passagiersstroom in goede banen te leiden. Ook de aanpak van taxironselaars kostte de luchthaven meer geld. Om verdere groei in de toekomst mogelijk te maken zijn volgens Nijhuis forse investeringen nodig. Dit jaar verlaagt het bedrijf de havengelden met nog eens 7,1 procent. Vanaf 2018 moeten klanten er evenwel rekening mee houden dat ze weer omhoog gaan.

Bekijk ook: Video: vijf keer horeca op Schiphol in tien minuten