TravelBird vraagt uitstel van betaling aan

TravelBird vraagt uitstel van betaling aan

Reisorganisatie TravelBird heeft uitstel van betaling aangevraagd. De onderneming met 310 medewerkers is in financiële problemen gekomen en het is niet gelukt om snel extra financiering te regelen.

Reizigers hoeven volgens het bedrijf niet bang te zijn voor problemen. Mensen die een reis via TravelBird hebben geboekt zijn gedekt onder de voorwaarden van de garantieregeling van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).

Gasten konden hun hotel niet in

Vorige week waren er al tekenen dat er iets niet goed zat bij TravelBird. Tientallen vakantiegangers konden op hun bestemming hun hotel niet in, omdat de reisorganisatie de rekening niet had betaald. De Consumentenbond maakte zich direct zorgen, maar TravelBird sprak van 'seizoensfluctuaties' en dacht de problemen nog wel het hoofd te kunnen bieden. 'Helaas is dat niet tijdig gelukt', aldus de onderneming. De verkoop van onlinereisaanbiedingen is stopgezet.

Op de website meldt Travelbird: 'Helaas heeft TravelBird vandaag de verkoop van online reisaanbiedingen moeten stopzetten en surseance van betaling moeten aanvragen, na het uitblijven van nieuwe financiële investeringen.'

Over TravelBird

TravelBird is na de start in 2010 explosief gegroeid en was in de eerste helft van dit jaar voor het eerst winstgevend. De afgelopen jaren hebben in totaal ruim 7 miljoen mensen een reis geboekt bij TravelBird.

Travelbird werd in 2014 door reisorganisatie ANVR tijdelijk op de zwarte lijst gezet, omdat het volgens de ANVR niet of onvoldoende kon aantonen dat het financieel garant stond wanneer het bedrijf failliet zou gaan. Travelbird deed daarop een aanvraag bij garantiefonds SGR.