Chardonnay of Merlot voortaan op etiket Europese wijn

Chardonnay of Merlot voortaan op etiket Europese wijn

Om de verkoop van Europese wijn te bevorderen moet op etiketten voortaan de druivensoort zoals Chardonnay, Merlot of Shiraz komen te staan. Wijnboeren uit 'nieuwe' landen als Australië, Zuid-Afrika of Chili doen dat nu ook al, waardoor zij fors marktaandeel winnen ten opzichte van Europese concurrenten.

Europees Commissaris Mariann Fischer-Boel (landbouw) zal donderdag plannen in die richting presenteren om de Europese wijnbouw nieuw leven in te blazen. De verkoop van wijn daalt over de hele linie in de Europese Unie. Alleen in Scandinavië, Groot-Brittannië en Ierland stijgt de verkoop, vooral omdat handelaren uit de nieuwe landen via een duidelijke marketing van druivensoorten nieuwe, minder geschoolde wijnliefhebbers weten aan te spreken. Fischer-Boel wil dat traditionele wijnlanden als Frankrijk, Italië en Portugal dezelfde kant opgaan.