nieuws

Één logo voor gezond eten

Restaurant

De Gezondheidsraad wil één logo, waarbij de allergezondste producten nog een extra stempel krijgen. De voedingsindustrie, supermarkten en cateraars gaan nu samen aan één logo werken. Over een jaar of twee, na overleg met marketeers en ontwerpers, zal het nieuwe logo er misschien zijn.

Één logo voor gezond eten

Er schort nogal wat aan de huidige logo’s, vindt de raad. Producten met het ‘Gezonde Keuze Klavertje’ kunnen te veel zout bevatten, terwijl het logo ‘Ik kies bewust’ te soepel omgaat met voedingsvezels. De raad adviseert dat dat beter kan meldt de Volkskrant.

Om het label voor de consumenten begrijpelijk te maken, bepleit de raad een kleurcode die aangeeft of gehaltes gunstig, neutraal of ongunstig zijn voor de gezondheid. Minister Klink is blij met het advies. Het standaardiseert de logo-wildgroei en wordt een waarmerk. Dan moet in één oogwenk duidelijk zijn hoe gezond het eten is. Want in een oogwenk bepalen we in supermarkt en bedrijfsrestaurant onze keuze.