Fors meer prosecco verkocht

Fors meer prosecco verkocht

De omzet van de Italiaanse mousserende wijn prosecco is in de eerste zes maanden van dit jaar met 80 procent toegenomen tot 11,6 miljoen euro. Volgens het Prosecco Informatie Bureau wordt champagne steeds vaker vervangen voor prosecco.

De forse afzetgroei blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen. In de eerste helft van 2009 gingen er ruim 2,5 miljoen flessen proseccowijn over de toonbank. In de eerste zes maanden van 2008 ging het nog om 1,4 miljoen flessen van de Italiaanse bubbelwijn. Het Prosecco Informatie Bureau stelt dat champagne steeds vaker wordt vervangen door prosecco.

De omzet had volgens het bureau nog hoger kunnen zijn. Bij het grootste gedeelte van de flessen van de lager geprijsde zogeheten prosecco frizzante is in 2009 de kurk vervangen door een schroefdop of kroonkurk. Die omwisselactie heeft volgens het Prosecco Informatie Bureau geleid tot lege supermarktschappen. Het bureau verwacht verder dat de omzetgroei doorzet in de tweede helft van 2009.

Het bureau ziet daarnaast een toename van nepprosseco. ‘Wijnen die niet of nauwelijks de proseccodruif bevatten en niet uit de Italiaanse regio Veneto komen’, aldus een woordvoerder. ‘Wij zijn absoluut niet blij met alle blikjes prosecco die overal opduiken. Dit is erg schadelijk voor het imago van prosecco.’