'We willen graag de eerste zijn en meefietsen op het succes van de iPad', laat eigenaar Peter van Rooij van Vanille in Eijsden weten. 'Het is belangrijk om in the picture te blijven staan.'
Of hij ook echt de eerste is met een wijnkaart op de nieuwste vinding van fabrikant Apple, weet Van Rooij niet. Bij driesterrenrestaurant Oud Sluis in Sluis introduceerden ze in 2008 een digitale wijnkaart.
Met behulp van de iPad kunnen gasten vanaf 16 augustus, na de vakantiesluiting van het restaurant in Eijsden, hun wijnkeuze bepalen. 'Gasten kunnen door de kaart bladeren. Er komen verschillende zoekfuncties bij. Bijvoorbeeld: zoek alle wijnen voor een bepaald bedrag tussen de 25 en 30 euro. Of zoek wijnen die passen bij kalfsvlees.'
De voorbereidingen om de wijnkaart in de iPad te zetten, zijn in volle gang. Vorige week heeft Van Rooij in Duitsland de eerste iPad gekocht, binnenkort komen er nog twee bij. Maître-sommelier Feike Postma is druk in de weer om samen met een kennis van Van Rooij de zeventig wijnen van de wijnkaart in te voeren in de i-pad, compleet met foto’s en beschrijving.