Maar supermarkten hoeven helemaal geen geld te verdienen aan bier. De gemiddelde pilsprijs in het café was vorig jaar €2,43. Dat is 72 cent meer dan in 2006, een stijging van 42 procent. In dezelfde periode werd pils in een krat in de supermarkt per liter 18 cent duurder. Consumenten waren in de supermarkt zo’n €1,49 per liter kwijt, 14 procent meer dan tien jaar eerder. Voor een pilsje van 30 centiliter moest in de supermarkt dus 45 eurocent worden neergeteld.
Lees ook: het complete dossier over bierprijzen
Dat ‘nieuws’ werd opgepakt door RTL-nieuws onder de kop ‘Het biertje in de kroeg is bijna niet meer te betalen’. Er werden mensen geïnterviewd die aangaven ‘dat ze nu wel twee keer gingen nadenken of ze nog wel naar de kroeg zouden gaan’. KHN-voorzitter Robèr Willemsen kreeg de kans om voor de camera uit te leggen dat caféhouders ‘hun zakken niet hadden gevuld’ en wees naar de contractuele verplichtingen die veel caféhouders hebben met hun brouwer. Maar of die boodschap goed is overgekomen bij de kijker?
Naast de verplichte bierafname tegen hogere dan martconforme prijs verhogen de brouwers jaarlijks steeds de pilsprijs. Ook voor 2017 hebben alle grote brouwers prijsverhogingen doorgevoerd. Misset Horeca berekende in 2015 al dat de pilsprijs onevenredig en onverklaarbaar hard stijgt en dat de bruto fustprijs gemiddeld €15 te hoog ligt.
Voor horecaondernemers is dit alles helemaal geen nieuws. Die moeten wel vaker uitleggen waarom het biertje in de horeca duurder is dan in de supermarkt. Het is alleen jammer dat in de discussie voorbij wordt gegaan aan het feit dat supermarkten bier gebruiken om mensen naar de winkel te lokken. Het geld wordt daar niet verdiend met bier, maar met de rest van het boodschappenmandje.
Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.