Gasten van McDonald’s kunnen sinds 2019 kiezen tussen een leesboekje of een speeltje als cadeautje bij een Happy Meal. Door tijdens de Kinderboekenweek bij ieder Happy Meal alleen een leesboekje als cadeautje mee te geven, willen McDonald’s en Stichting CPNB het belang van lezen extra onderstrepen en meer ouders en kinderen het plezier van lezen helpen ontdekken of herontdekken.
Ruim 900 duizend boekjes in Happy Meals
De CPNB en McDonald’s hebben de Kinderboekenweekactie van McDonald’s samen opgezet. ‘Het is een natuurlijke match om deze samenwerking met de CPNB te realiseren,’ zegt Maartje Overmars van McDonald’s Nederland. ‘Sinds de start van het Happy Meal reader programma hebben wij al 900.000 boekjes aan jonge gasten uitgereikt. Als familierestaurant vinden we het belangrijk om bij te dragen aan leesbevordering. Met meer dan 250 restaurants in Nederland, zijn we heel toegankelijk en is lezen leuker en makkelijker maken, eigenlijk een heel logische stap. Kinderen vinden lezen steeds minder leuk en er wordt dan ook steeds minder gelezen. Met deze campagne kunnen wij samen met de CPNB nog meer mensen laten genieten van een mooi verhaal.’
Geschiedenis tot leven brengen
Het thema van de Kinderboekenweek is ‘En toen?’ Boeken kunnen de geschiedenis namelijk tot leven brengen. De serie leesboekjes in het Happy Meal sluit volgens de CPNB perfect op dit thema aan. De boekjes gaan over de spannende tijdreizen van de Boomtop-tweelingen, waarin ze bijvoorbeeld oog in oog komen te staan met dinosauriërs. ‘De leesboekjes laten de kracht van boeken zien,’ licht CPNB-directeur Eveline Aendekerk toe. ‘Ze maken de geschiedenis tastbaar, waardoor kinderen op een leuke en ontspannen manier ook nog wat leren.’
Verschillende boekjes
De serie ‘Avonturen van de Boomtop-tweelingen’ is geschreven door Cressida Cowell, bekend van ‘Hoe tem je een draak’. Ieder jaar verschijnen twaalf nieuwe boekjes. Tijdens de Kinderboekenweek zullen verschillende boekjes uit deze serie beschikbaar zijn bij het Happy Meal.