De inkoopwaarde van de leden is natuurlijk toegenomen doordat er meer Eetwinkels bij zijn gekomen, maar dat is volgens Aarts niet de enige oorzaak. ‘Het komt ook doordat bestaande leden meer zijn gaan kopen. Dat betekent dat ze een positieve omzetontwikkeling doormaken.’
Stijging bij nieuwe en bestaande leden
Die omzetontwikkeling ziet Aarts bij nieuwe en bestaande leden. ‘Natuurlijk gebeurt het bij nieuwe leden. Als je de zaak verbouwt, stijgt de omzet altijd, ook zonder Eetwinkel. Maar ook bestaande leden floreren, en dat is voor ons een belangrijk signaal. Dat is onder meer het effect van lokale marketing.’
Gemiddelde omzet
De gemiddelde omzetstijging van de Eetwinkels lag vorig jaar tussen de 5 en 10 procent. De gemiddelde omzet ligt volgens Aarts tussen de 5 en 7 ton, met uitschieters naar boven een miljoen euro.
Winnende combinatie
Volgens Aarts is de positieve lijn te danken aan de strategie van Eetwinkel. ‘Het afgelopen jaar hebben we weer laten zien dat een sterk landelijk concept, aangevuld met gepassioneerd, lokaal ondernemerschap een winnende combinatie is’, zegt concept-manager Jan-Hein Aarts. ‘De verdere uitrol van het Eetwinkel-concept, de introductie van onze frites- en snacktoppers en groei van de e-commerce activiteiten werpen al vruchten af, wat terug te zien is in de stijging van de omzet en het marktaandeel.’
Zes maakten de overstap
Het concept heeft volgens Aarts een grote aantrekkingskracht op ondernemers. Het afgelopen jaar hebben zes ondernemers met hun bedrijf de overstap gemaakt. Het betreffen vier formulezaken in Elst, Vorden, Lochem en Lisse, een bestaande locatie in Druten en een volledig nieuwe locatie in Cuijk. Er vertrok ook een lid: Eetwinkel Leesten veranderde van eigenaar en werd ’t Bakhuus Leesten.
In het eerste kwartaal van 2020 verwacht Eetwinkel drie locaties te verwelkomen.