Ondernemingsraad FFC keurt overname Délifrance goed

Ondernemingsraad FFC keurt overname Délifrance goed
Het team van FFC op training bij Délifrance in Parijs.

De overname van de masterfranchise van Délifrance in de Benelux door Franchise Friendly Concepts (FFC) is goedgekeurd door de ondernemingsraad. Binnenkort voegt het formulehuis Délifrance toe aan het portfolio.

Met ingang van 1 april 2018 voegt FFC Délifrance toe aan haar portfolio, naast Kwalitaria. Volgens Bas Holshuijsen, algemeen directeur FFC, passen de twee merken qua strategie naadloos bij elkaar.

Holshuijsen bereidt op dit moment zijn team voor op de overname: ‘We nemen de tijd om Délifrance goed te leren kennen. De formule is niet helemaal nieuw voor ons dankzij de dertig Délifrance shop-in-shops bij Kwalitaria. Toch vraagt het beheer van de formule gedegen voorbereiding.’

In Parijs getraindDélifrance

Inmiddels is een deel van het servicekantoor een week lang in Parijs getraind. ‘We hebben letterlijk en figuurlijk van de Franse roots geproefd en inspiratie opgedaan. Met eigen ogen zagen we hoe de unieke kwaliteitsproducten worden gemaakt, van de graanvelden tot in de oven. Dit helpt ons om het verhaal van Délifrance goed te vertellen aan de consument.’

>> Lees ook >> Formulehuis van Kwalitaria neemt Délifrance over

De eerste bijeenkomsten met Délifrance-ondernemers hebben inmiddels plaatsgevonden. Holshuijsen: ‘We hebben meerdere gesprekken gevoerd met de franchiseraad en al veel ondernemers ontmoet tijdens de bijeenkomsten. We zorgen ervoor dat we voor 1 april alle ondernemers bezocht hebben.’

Meerwaarde van beide concepten

Meindert Kramer, eigenaar van Kwalitaria de Bolder in Urk en voorzitter van de franchiseraad, is positief over de overname. ‘Ik was direct overtuigd van de meerwaarde die de beide concepten voor elkaar kunnen hebben. In eerste instantie was ik persoonlijk een beetje huiverig over de timing. We kwamen net uit de roerige periode van twee keer een groothandels wissel. Dit heeft enorm veel tijd en energie gepakt van de mensen van kantoor. Maar de gesprekken met Délifrance liepen ook al lang achter de schermen. Dus als FFC dit echt wilde, moest er doorgepakt worden.’

Inkoopvoordeel

Kramer verwacht dan ook dat Kwalitaria-ondernemers profiteren. ‘Het zal best een tijdje duren voordat alles geïmplementeerd is, maar hier moeten voordelen uit te halen zijn. De schaalvergroting moet inkoopvoordeel op kunnen leveren en ik hoop dat alles straks vanuit één grossier geleverd kan worden. Délifrance is heel sterk in het lunch moment en dat is bij de Kwalitaria’s nog een rustig moment. Dus ook daarin moeten we iets van Délifrance kunnen leren en gebruiken. Maar eerst maar eens rustig de overgang afwachten. Binnenkort hopen we een bijeenkomst te hebben tussen de raad van Délifrance en Kwalitaria. Dan kunnen we als ondernemers onder elkaar eens van gedachten wisselen over de samenwerking.’

Groeien

Het formulehuis gaat onder meer het 4.0-concept ‘Phoenix’ verder uitrollen. Délifrance verzorgt zelf de levering van brood, aangevuld door producten van Sligro. Of dat zo blijft, is nog niet duidelijk. Welk bedrag er met de overname gemoeid is, wil FFC niet bekendmaken.

Er zijn in Nederland zestig stand alone zaken en zestig shop-in-shops in tankstations. Dat moet in vijf jaar tijd groeien naar het dubbele, zo liet Holshuijsen eerder weten. FFC werkt sinds 2013 samen met de lunchroomformule; er zijn momenteel dertig Kwalitaria-vestigingen met een shop-in-shop. Deze toevoeging blijft optioneel voor Kwalitaria-leden.