Hard seltzer: terrastrend of hype?

Hard seltzer: terrastrend of hype?
Hard seltzer: bruiswater met alcohol en smaakmakers.

Jarenlang hoorde je er niets over, maar in 2020 kon je geen vakblad openslaan zonder opgewonden verhalen te lezen over hard seltzer. De aanbieders buitelden over elkaar heen, en toen zelfs Coca Cola meldde een hard seltzer te overwegen was het iedereen wel duidelijk: hard seltzer, dat is een dingetje. Blijft de vraag: is hard seltzer ook voor jouw bedrijf een product dat waarde toevoegt?

Hard seltzer: wat is het nou precies?

Heel simpel gezegd is hard seltzer bruiswater waaraan alcohol en smaakmakers zijn toegevoegd. Die smaken zijn veelal fruitsmaken, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. De drank is populair geworden in Amerika en dat verklaart de naam: met ‘hard’ wordt aangegeven dat het alcohol bevat, zoals je daar ook ‘hard ice tea’ of ‘hard lemonade’. Inderdaad zijn dat mixdranken waarbij limonade of ice tea met alcohol wordt versterkt. Seltzer betekent bruiswater en is oorspronkelijk een Duits woord.

De alcohol kan op verschillende manieren worden verkregen. In Amerika zijn het vooral brouwerijen die zich met hard seltzer bezighouden, en de alcohol gebruiken die uit graan wordt gemaakt door vergisting. Truly en White Claw zijn door voorbeelden van. Waarom? In Amerika wordt deze alcohol minder zwaar belast dan alcohol die uit bijvoorbeeld fruit wordt verkregen. In Europa wordt een dergelijk onderscheid niet (zo sterk) gemaakt, en dus zijn Europese hard seltzers vaak gemaakt met een gedistilleerde alcohol als basis.

Weinig calorieën

Een belangrijk aspect van hard seltzer is dat het, vanwege de productiemethode, zeer weinig calorieën en vaak geen suiker bevat. Vooral die lage calorische waarde maakt het interessant voor consumenten die wel willen genieten, maar daarbij bewuste keuzes maken. Alle hard seltzer merken luisteren goed naar hun beoogde doelgroep en benadrukken de verstandige samenstelling van hun dranken. Ook alle smaakmakers die zij gebruiken– denk aan vruchtensap en dergelijke – zullen dus zo min mogelijk (toegevoegde) suiker bevatten.

Consumententrends

Dat consumenten steeds bewuster keuzes maken bij alles wat ze eten en drinken mag geen nieuws meer zijn. Ook kijken zij steeds bewuster naar waar zij iets eten of drinken. Aspecten als duurzaamheid, verantwoord ondernemen, inclusiviteit en gezondheid spelen hierbij hoofdrollen. Alcohol wordt steeds bewuster, en dus minder, genoten – maar vooral suiker wordt in toenemende mate gemeden. Als horeca ondernemer volg je niet alleen deze ontwikkelingen, maar speel je er ook passend op in. Bredere variatie in vegetarische of zelfs veganistische gerechten, veel aandacht voor lokaal geproduceerde producten en aandacht voor calorieën: jouw gast verwacht dat jij daar aandacht aan besteed.

'Europese hard seltzers zijn vaak gemaakt met een gedistilleerde alcohol als basis'”

Een voorkeur voor lokaal geproduceerde dranken en etenswaren is al langer een belangrijke consumententrend. De reden zijn overzichtelijk: koop lokaal, daarmee steun je je directe omgeving en lokale ondernemers. Maar ook de mindere negatieve gevolgen voor het milieu (minder uitstoot van CO2 door kortere transportlijnen bijvoorbeeld) wegen zwaar mee. Dat laatste maakt het voor de hand liggend om, bij het onderzoeken welke hard seltzers bij jou op de kaart komen, te kijken naar lokale producenten. Dat hoef je ook weer niet te overdrijven, zo groot is Nederland nu ook weer niet. Nederlandse hard seltzer is per definitie lokaal, kun je zeggen.

Trend of hype?

Tsja, die vraag kunnen we natuurlijk pas beantwoorden als we over enkele jaren de balans opmaken. Voor Bier&cO, al sinds zijn begin dé pionier op drankengebied in Nederland (met een vanzelfsprekend specialisme op biergebied), was de razendsnelle toename van de populariteit van hard seltzer in Amerika de reden om deze drank ook in Nederland te introduceren. Anders dan ons pionieren met India pale ale (waarmee we hebben geholpen om de bierrevolutie ook in Europa te laten losbarsten) hebben we de drank niet uit Amerika gehaald, maar zochten we lokale producenten.

Hard seltzer: wat is het?
Hard seltzer: genoeg keus

STËLZ bijvoorbeeld, die de eerste Nederlandse hard seltzer lanceerde. Inmiddels bieden zijn vier verfrissende smaakvarianten aan. OYESTER biedt net iets anders: in tegenstelling tot andere hard seltzer is deze niet volledig helder maar licht gesluierd, en wordt gebruik gemaakt van natuurlijk zeezout uit de Oosterschelde.

Spijked& is nog weer anders: een van de smaakvarianten is zeewier, en een deel van de opbrengst gaat naar het aanplanten van nieuwe zeewiervelden, goed voor het op peil houden van de zuurstofproductie. Clean & Press is niet Nederlands, maar voor ons spannend genoeg: het wordt gemaakt door BrewDog, al sinds 2007 onze partner in de bierrevolutie. Dat voelt dus zeer goed!

Kortom: de consument verlangt naar dranken zoals hard seltzer, omdat ze beantwoorden aan de verwachtingen van die consument. Als jij meer wilt weten over de hard seltzers die dé drankenpionier van Nederland aanbiedt, weet je ons te vinden!

Dit artikel is gesponsord door Bier&cO