Helaas nog langer alleen maar koffie to go

Helaas werden er geen versoepelingen van de coronaregels aangekondigd tijdens de laatste corona-persconferentie op 23 maart. Demissionair premier Rutte en minister De Jonge maakten bekend dat de huidige maatregelen opnieuw worden verlengd, tot 20 april. Nog steeds mag de horeca voorlopig dus geen gasten ontvangen.

Een flinke tegenvaller, nadat vorige maand door Rutte een sprankje hoop was gegeven voor het openen van, in ieder geval, de terrassen. Misschien dat de burgemeesters van de vier grote steden iets kunnen versnellen, maar voorlopig blijft alles dus tot 20 april delivery, take away, en in het geval van koffie: to go. Menig horecaondernemer maakte in de afgelopen twaalf maanden kennis met koffie to go.

Editie 6 van de printuitgave van Misset Horeca staat helemaal in het teken van koffie en thee, twee productgroepen die, normaal gesproken, mooie margemakers zijn in de horeca. Veelzijdige producten ook: naast warme dranken zijn het ook populaire ingrediënten in cocktails als Sparked Espresso Martini, Jasmine Collins en Cold brew Basilicum-Munt-Lavendel of in een ‘dirty’: een shot espresso of cold brew gemixt met frisdrank of vers sap. Koffie, maar ook thee wordt steeds vaker geserveerd als maaltijdbegeleider en koffie is natuurlijk ook een lifestyle, terug te vinden in een koffiezaak zoals Mankind Coffee & Eatings in Istanbul.

Aan het koffiekopje in een horecazaak zou (meer) aandacht moeten worden besteed, vindt Joost Leopold. Het formaat, materiaal, kleur, vorm, het oortje en dikte van de kop spelen allemaal een rol bij de smaakbeleving. Horecaondernemers serveren nu noodgedwongen al maanden koffie uit kartonnen bekers. En dat is, net als met de gerechten in bezorgboxen, uiteraard verre van ideaal.

Natuurlijk proberen ondernemers wat te maken van hun koffie to go. Vaak gaat het goed in combinatie met mooi weer, als mensen langskomen tijdens een fietstochtje of als onderdeel van een wandel-arrangement. De weerkaart bepaalt vaak het assortiment en het succes. We moeten nog even wachten op het moment dat de horeca weer gasten mag ontvangen om hen een perfecte koffie te serveren in een kopje van porselein. Voorlopig blijft het helaas dus nog even bij koffie to go.

Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.

Bekijk deze collectie

Financieel gezond

Bij het exploiteren van een horecazaak komt enorm veel kijken. Vooral op financieel gebied. In deze collectie staan tips & tricks om het rendement van je horecazaak te verhogen. Ook bevat de collectie kennisartikelen over financiering en (het voorkomen van) faillissement.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.