Investeringsronde van €2 miljoen voor software die automatisch kamerprijs bepaalt

Investeringsronde van €2 miljoen voor software die automatisch kamerprijs bepaalt

Hospitality tech start-up RoomPriceGenie heeft extra investeerders aan boord gehaald om de internationale uitrol van hun software te versnellen. Hiermee wil de start-up revenue management ook toegankelijk maken voor kleine hotels. De software bepaalt automatisch de optimale kamerprijs en voert deze door op de verschillende kanalen.

RoomPriceGenie wil met geautomatiseerde, dynamische prijstechnologie hospitality bedrijven wereldwijd helpen hun inkomsten aanzienlijk te verhogen door prijsbeslissingen te automatiseren.  Revenue management op basis van kunstmatige intelligentie rukt op binnen de hotellerie, zag sector banker Stef Driessen van ABN Amro eerder al.

In de afgelopen 12 maanden heeft RoomPriceGenie haar inkomsten verdrievoudigd, een signaal van de groei die het bedrijf doormaakt. ‘De oplossing die wij bieden begint te worden erkend als een essentieel onderdeel van elke hospitality bedrijf, ongeacht de grootte’, zegt CEO en oprichter Ari Andricopoulos. ‘Geautomatiseerde prijsbepaling is iets dat de norm zal worden in plaats van de uitzondering, voor alle soorten hotels, van familiebedrijven tot grote ketens.’

Wereldwijd gebruikt nog geen 10 procent van de hotels technologie om hen te helpen bij hun prijsbeslissingen. Dit is iets wat RoomPriceGenie vastbesloten is te veranderen. Andricopoulos voegt toe: ‘De huidige oplossingen zijn vooral gericht op grote hotels, waar toegewijd personeel zich volledig richt op revenue management. Wij geloven dat geautomatiseerde prijsbepaling voor iedereen toegankelijk moet zijn. Het maakt niet uit of je een hotel met 10 kamers runt of een appartementencomplex met 45 appartementen. De impact die geautomatiseerde prijsbepaling heeft op je bedrijf is niet te vergelijken met welke andere softwareoplossing dan ook.’

Algoritmen bieden oplossing

Ari Andricopoulos, houder van een doctoraat in wiskunde, heeft de afgelopen 20 jaar met algoritmen gewerkt. Hij kwam voor het eerst in aanraking met de uitdaging van kamerprijzen toen hij ondervond dat zijn vader, die een bed & breakfast runt in Engeland, voortdurend omzet misliep omdat zijn kamerprijzen ofwel te laag ofwel te hoog waren.

Om het probleem van zijn vader op te lossen, ontwikkelde Andricopoulos een algoritme dat de prijsbepaling van kamers volledig van hem overnam. Inmiddels, vier jaar later, ondersteunt RoomPriceGenie meer dan 500 hospitality bedrijven wereldwijd.

Screenshot RoomPriceGenie

De software neemt verschillende factoren mee, zoals het weer en lokale evenementen. Een aantal keer per dag past het systeem de kamerprijzen automatisch aan en voert deze ook door in het PMS en channel manager. De hotelier kan de range aangeven waarbinnen die prijzen moeten vallen en kan kiezen voor een meer conservatieve of juist meer agressieve strategie.

De kosten voor het gebruik van RoomPriceGenie variëren. Daarbij is onder meer keuze voor een eenvoudig pakket met een flat fee van €49 per maand of een uitgebreider pakket vanaf €6,50 per kamer per maand (minimumprijs €159 per maand).

Grillig reisgedrag

Juist ook tijdens de pandemie was het hanteren van de juiste prijzen essentieel om de omzet en daarmee het resultaat te optimaliseren. De periodes waarin wel of geen gasten konden worden ontvangen wisselden elkaar snel af en verschilden vaak per land, waardoor ook het reisgedrag van gasten grillig en onvoorspelbaar was.

‘Zodra grenzen opengingen, werden vakantiebestemmingen overspoeld door reislustige gasten’, zegt Jörg Siegel, CTO en Co-Founder van RoomPriceGenie. ‘Accommodaties zagen dat niet altijd aankomen en verkochten hun kamers voor lage prijzen, ook al was de vraag soms hoger dan ooit tevoren.’

Screenshot RoomPriceGenie

Met hun software zegt de tech start-up ervoor te zorgen dat de prijzen altijd op een niveau zijn waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Daarbij streeft RoomPriceGenie volgens Andricopoulos naar het verhogen van de omzet met gemiddeld meer dan 20 procent.

Investeerders zien potentieel

De afgelopen investeringsronde is mede geleid door Wingman Ventures en Mutschler Ventures in samenwerking met RKKVC en de Zürcher Kantonalbank. Investeerders zien volgens deze partijen het potentieel. ‘Hoewel het in de huidige tijd een uitdaging is om in de hospitality sector te opereren, is RoomPriceGenie erin geslaagd om hun klantenbestand aanzienlijk en consistent uit te breiden’, zegt Maximilian Engelken van Mutschler Ventures. ‘Terwijl de markt werd afgeremd, versnelden zij.’

RoomPriceGenie biedt SaaS (software as a service) op het gebied van prijsautomatiseringssoftware voor zowel onafhankelijke hospitality bedrijven als groepen. Het bedrijf heeft kantoren in Zwitserland, Duitsland en Nederland, opgericht in 2017 en in 2019 officieel op de markt gekomen. RoomPriceGenie bedient wereldwijd ruim 500 bedrijven in meer dan 30 verschillende landen.