Maastricht lanceert platform om directe boekingen te stimuleren

Maastricht lanceert platform om directe boekingen te stimuleren
Ondertekening convenant voor samenwerking van meer dan 20 hoteliers. Links Frans Willem Cox (SAHOT Maastricht). Foto: Annemiek Mommers

Maastricht Marketing initieert, als eerste destinatiemanagement-organisatie in Nederland, een eigen platform waarop de stad samenwerkt met hoteliers die zich collectief committeren aan het stimuleren van rechtstreekse boekingen om zo tegenwicht te bieden aan de grote online boekingsplatforms.

Het is de wens van menig hotelier: meer directe boekingen realiseren om zo minder afhankelijk te zijn van de grote OTA's en daarmee minder commissie af te hoeven dragen.

Meestal proberen die hoteliers dat individueel of middels een samenwerkingsverband met hotels die door het land verspreid zijn. In Maastricht is, op initiatief van Maastricht Marketing in samenwerking met ruim 20 hotels, nu een platform opgezet om dat juist binnen één stad gezamenlijk op te pakken.

De pandemie heeft veel inzichten gegeven. Onder meer dat de binnenlandse verblijfsbezoeker heel waardevol is wanneer deze selectief benaderd wordt. Deze bezoeker is te overtuigen om frequenter te komen en laat zich verleiden om meer van de regio te ontdekken.

Maastricht Marketing richt zich op selecte doelgroepen die passen bij het profiel van Maastricht en de regio. Zij nemen de tijd om stad, cultuur en ommeland beter te leren kennen, en worden daarmee veelal ambassadeur van de stad. Algemener is gebleken dat de huidige bezoeker gevoelig is voor reizen die een bijdrage leveren aan de lokale gemeenschap. Onderzoek van Breda University of Applied Sciences (BUas) en NBTC wees onlangs uit dat bezoekers zich goed laten sturen om naar andere locaties binnen een bestemming te gaan.

Meer directe boekingen

In een recent artikel van National Geographic Traveler haalt een aantal experts ook aan dat de tijd rijp is voor een tegenwicht tegen de grote online boekingsplatforms. De afgelopen jaren zijn hier, ook in Nederland, al initiatieven voor ontstaan. Zo bieden sites als Bidroom en Hoteliers.com al platforms die zonder commissie werken.

In het artikel in National Geographic Traveler wordt een wereld geschetst waarin kleinere platforms hun eigen niche kunnen bedienen. Zo werd bijvoorbeeld vorig jaar al een platform gelanceerd wat zich uitsluitend richt op serviced apartments. En zo'n niche wil Maastricht Marketing ook bereiken. Niet op accommodatietype, maar op bestemming: Maastricht Fijnproevers.

Een duurzame aanpak waarin destinatie, verblijf en beleving aan elkaar worden gekoppeld. Emmelyn Gijzen, Maastricht Marketing: ‘Mensen zijn nu meer dan ooit op zoek naar ervaringen die betekenisvol en exclusief zijn. Ook wij zagen deze ontwikkeling tijdens de pandemie versterken. Maastricht heeft ontzettend veel te bieden en geeft dat buitenlandgevoel in eigen land. Maar het gaat er wel om dat je de bezoeker aantrekt die bij jou past. Hierover zijn we het gesprek aangegaan met de hoteliers. Vanuit gezamenlijkheid starten we nu deze beweging ‘Fijnproevers’, een verbond van gelijkgestemden die het leven in deze stad waarderen én hun ervaringen willen delen. Hiermee willen we in een niche de juiste bezoekers aan ons binden en ambassadeurs creëren.’

Buiten de gebaande paden

Via een gezamenlijk platform bundelen Maastricht Marketing en ruim twintig hoteliers hun krachten in een meerjarige communicatie-aanpak, gericht op specifieke doelgroepen. 'Fijnproevers' die zich aansluiten, krijgen insider-tips die hen inspireren om buiten de gebaande paden stad en regio te ontdekken.

Ze worden verleid om rechtstreeks bij de hotels te boeken met onder meer een korting van 15 procent op weekdagen en krijgen dan ook 25 procent parkeervoordeel bij Q-Park in Maastricht. De komende tijd worden er meer elementen toegevoegd, zoals inspirerende verhalen en exclusieve voordelen op het gebied van cultuur, gastronomie, recreatie en winkelen.

Ondertekening convenant

Op 21 juni zetten Maastricht Marketing en deelnemende hoteliers hun handtekening onder het convenant waarmee ze zich committeren aan de krachtenbundeling. Frans Willem Cox, voorzitter Samenwerkende Hotels Maastricht (SAHOT Maastricht): ‘Het feit dat nu bij de start al 21 Maastrichtse hotels zich hebben verbonden aan dit initiatief geeft aan dat hoteliers het belang zien van een lange termijn commitment gericht op het positioneren van onze destinatie bij de juiste doelgroepen voor (doordeweeks) verblijf in de hotels van stad en regio. We hopen dat deze beweging in de toekomst verder gaat groeien.’

Ondertekening convenant voor samenwerking van meer dan 20 hoteliers. Foto: Annemiek Mommers
Ondertekening convenant voor samenwerking van meer dan 20 hoteliers. Foto: Annemiek Mommers

Fijnproevers is een initiatief van Maastricht Marketing en de volgende hotels: Kaboom Hotel, Buitenplaats Vaeshartelt, NH Maastricht, Townhouse Apartments, Townhouse Design Hotel & Spa, The Dutch, Bastion Hotel, Designhotel Maastricht, Hotel Van der Valk Maastricht, Kruisherenhotel, Teaching Hotel Château Bethlehem, Beaumont, Derlon Hotel, Mabi City Centre Hotel, The Student Hotel Maastricht, Apart Hotel Randwyck, Hotel Bigarré, Novotel Maastricht, Hotel Monastère, Dormio Resort Maastricht en Dormio Hotel De Prins van Oranje.