Gesponsord

Secundaire arbeidsvoorwaarden; hoe zet je ze optimaal in?

Secundaire arbeidsvoorwaarden; hoe zet je ze optimaal in?

In deze krappe arbeidsmarkt is het steeds lastiger om goede werknemers te werven en behouden. In veel gevallen kom je er niet alleen met een eerlijk salaris; ook de secundaire arbeidsvoorwaarden moeten goed geregeld zijn. Gelukkig zijn er veel verschillende manieren om medewerkers tevreden te houden en aan je te binden. Koninklijke Horeca Nederland geeft je een paar ideeën.

Persoonlijke ontwikkeling en opleiding

Persoonlijk ontwikkeling is voor werknemers steeds belangrijker. Goed geschoolde werknemers zijn gemotiveerder en productiever én bieden jouw gasten de beste service. Je medewerkers een opleiding aanbieden, is dus een win-winsituatie.

Denk bijvoorbeeld aan een cursus sociale hygiëne, een bhv-cursus, een biertraining, een masterclass gastvrijheid of een opleiding tot leidinggevende in de horeca. Er zijn verschillende aanbieders van opleidingen speciaal voor de horeca. En vanuit de overheid zijn er verschillende regelingen en subsidies voor (online) opleidingen, zoals de SLIM-regeling, Nederland Leert Door en het STAP-budget. Maak hier gebruik van!

Met de Werkkostenregeling kun je zelf bepalen wat je onbelast aan je werknemers aanbiedt of vergoedt”

Uitbreiding WKR

Vanaf 2023 wordt het makkelijker om je medewerkers aan je te binden met aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. Dan wordt namelijk het budget voor de Werkkostenregeling (WKR) verhoogd. Met de WKR kun je als werkgever zelf bepalen wat je onbelast aan je werknemers aanbiedt of vergoedt. Denk bijvoorbeeld aan maaltijden tijdens de dienst, een ov-kaart, cadeaubonnen of een sportabonnement. En wil je je medewerkers financieel tegemoetkomen in deze lastige periode? Dan kun op deze manier bijvoorbeeld ook eenmalig een bijdrage doen aan hun energierekening.

Deel je winst

Je werknemers enthousiasmeren en écht betrekken bij je bedrijf, doe je door ze te laten delen in de winst. Spreek met je team af dat ze bij het behalen van een positief resultaat een bepaald percentage van de winst ontvangen. Dit is een mooie beloning voor je werknemers en een extra motivatie om de beste service te bieden aan je gasten.

Flexibele werktijden

Een betere balans tussen werk en privé is steeds belangrijker voor werknemers. Wees dus, voor zover dat kan, flexibel in de werktijden. Ga met je medewerkers in gesprek om hun wensen in kaart te brengen en voldoe hier zo goed mogelijk aan. Misschien werkt jouw medewerker het liefst op vaste dagen? Of geef bijvoorbeeld de mogelijkheid om óm het weekend te werken in plaats van elk weekend.

Ook de optie bieden om parttime te werken, kan een goed idee zijn. Hiermee vergroot je de groep met potentiële werknemers enorm. Denk aan jonge ouders of juist ouderen die graag willen werken, maar niet fulltime.

Stel je vraag aan de specialisten van KHN Advies

Heb je vragen over hoe je je secundaire voorwaarden goed kunt inzetten? Of over een ander onderwerp waar je als horecaondernemer mee te maken krijgt? Dan kun je terecht bij KHN Advies. Een team van specialisten helpen je op weg bij momenten van opstarten en groeien maar ook bij calamiteiten of beëindiging van je bedrijf. Ze adviseren je ook bij juridische vraagstukken, geschillen met de gemeente of uitdagingen met medewerkers. Voor leden van Koninklijke Horeca Nederland is deze service helemaal gratis.

Dit artikel is gesponsord door Koninklijke Horeca Nederland

Gesponsord
Gesponsord
Servies en porselein

Gesponsord SUP-wetgeving in de horeca: wat je moet weten en doen

Als horecaondernemer wil je natuurlijk graag bij de tijd blijven. De Single-Use Plastics (SUP)-wetgeving, inmiddels van kracht, zorgt ervoor dat we met z'n allen wat slimmer en duurzamer omgaan met wegwerpplastic. Nu al geldt: plastic wegwerpbekers en verpakkingen zijn verboden bij consumptie ter plaatse. En let op: vanaf 2025 wordt er strenger gecontroleerd.

Tijdens de jubileumreis ter ere van het 20-jarig bestaan van de Chefs’ Irish Beef Club brachten 12 Nederlandse chef-koks een bezoek aan de boerderij van John Phelan in Kilkenny, Ierland.Gesponsord
Gesponsord
Vlees

Gesponsord Waarom kiezen topchefs voor Irish Grass Fed Beef?

Ierlands authentieke graslandbouw, geworteld in eeuwenoude tradities, biedt chefs de kwaliteit en smaak die zij zoeken. Op familieboerderijen wordt met toewijding en vakmanschap gezorgd voor runderen die minimaal 220 dagen per jaar groen, voedzaam gras grazen. Deze ambachtelijke benadering sluit goed aan bij de eisen van topchefs die streven naar grasgevoerd rundvlees van de hoogste kwaliteit.

Chef-kok Ton van Houwelingen: ‘De producten van Debic zijn zo gemaakt dat je er je eigen draai aan kunt blijven geven.’Gesponsord
Gesponsord
Chef-kok

Gesponsord De nieuwe Debic Cheesecake 'van taart tot in een glaasje'

The Local Club is een van de nieuwe hotspots in de Nederlandse horeca. Mede-eigenaar/chef-kok Ton van Houwelingen gebruikt zo veel mogelijk lokale producten en biedt een gevarieerde kaart voor elk moment en elke klant. In de keuken werkt hij met veel producten van Debic.

Edgar Rouwenhorst, CMO van Zenchef: ‘We zien dat restaurants, vooral in grote steden als Amsterdam, Parijs en Berlijn, steeds meer een lifestylemerk worden.’Gesponsord
Gesponsord
Boekings- en reserveringssystemen

Gesponsord Meer dan eten: restaurants bouwen aan lifestylemerken

Voor restaurants wordt het steeds belangrijker om een sterke merkidentiteit op te bouwen. Uit recent onderzoek van Zenchef en Lightspeed onder ruim 1.100 respondenten blijkt dat de restaurantidentiteit een cruciale rol speelt bij de keuze van gasten.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.