Inhaalgroei horeca achter de rug

Inhaalgroei horeca achter de rug

Na de coronacrisis was het enthousiasme om van de Nederlandse horeca gebruik te maken deze zomer hoog. Er was sprake van inhaalgroei aldus ABN Amro. 'En die is nu voorbij'.

Uit een analyse van ABN Amro blijkt dat de verhouding
tussen uitgaven aan Nederlandse supermarkten en horeca, voor het eerst sinds de corona-uitbraak, weer gelijk is aan de
verhouding van voor de pandemie. Dit wijst erop dat de inhaalvraag aan horecabestedingen die startte in het voorjaar van
2022 inmiddels ten einde is gekomen.

Een typisch seizoenspatroon

In onderstaande figuur het verloop van consumptieve bestedingen aan Nederlandse supermarktketens en horeca van januari 2018 tot en met oktober 2022.

De bestedingen aan supermarkten (gele lijn) laten zien dat huishoudens in de decembermaand meer geld besteden aan boodschappen dan in de andere maanden van het jaar. Dit is niet verrassend, gezien de feestdagen in deze maand. In februari wordt er typisch minder aan supermarkten uitgegeven; deze maand telt immers minder dagen. Duidelijk te zien is de forse toename aan supermarktuitgaven aan het begin van de eerste lockdown. Mensen aten vaker thuis en bovendien werd er ook extra ingeslagen; het zogenaamde hamsteren.

De horecabestedingen (groene lijn) laten een ander verloop zien. Het is niet de decembermaand waarin consumptieve bestedingen aan horeca het grootste zijn, maar gedurende de zomermaanden. Tijdens de lockdowns is er uiteraard een flinke afname van uitgaven aan de horeca te zien. De daling van de uitgaven naar de horeca was het sterkste tijdens de eerste lockdown. In elke volgende lockdown was de daling minder sterk, wat het aanpassingsvermogen van zowel consument als bedrijven illustreert.

Einde van de inhaalgroei horeca

Vanwege stijgende rentes en de hoge (energie)inflatie komt koopkracht onder druk te staan. Horeca uitgaven worden vaak als niet-essentieel beschouwd, terwijl dit niet voor boodschappen in de supermarkt geldt. Aangezien horeca uitgaven en supermarkt boodschappen elkaar zouden kunnen vervangen (worden als substituten gezien), is relatief minder geld uitgeven aan de horeca ten opzichte van de supermarkt een manier om geld te besparen.

De afgelopen jaren zijn uitgaven aan beide categorieën gestegen: de bestedingen liggen in 2022 ver boven het niveau van 2018. Horecabestedingen zijn echter meer gestegen dan de uitgaven aan boodschappen. Dit betekent dat er gedurende de zomer van 2022 relatief meer aan horeca werd besteed dan het geval was voor de pandemie. Er was sprake van een inhaalvraag naar horeca. Deze inhaalgroei van de horeca is voorbij. 'Inmiddels, als we naar de meest recente maanden kijken, dan zien we dat de uitgaven naar de horeca en supermarkten weer op hetzelfde niveau zitten. De verhouding lijkt weer terug te zijn op dat van voor de pandemie', aldus de bank.