Snelle groei voor virtueel franchiseconcept Vegan Burger Brothers

Snelle groei voor virtueel franchiseconcept Vegan Burger Brothers

Vegan Burger Brothers heeft het aantal virtuele franchiselocaties in de eerste weken van het nieuwe jaar (bijna) verdubbeld. Het initiatief van Paul van Wijngaarden en Rens Bekkers is nu met dertien locaties actief in negen steden. Het concept kenmerkt zich door het feit dat het wordt geïmplementeerd bij ondernemers die ruimte over hebben in hun keuken.

In februari 2022 opende in Eindhoven de eerste locatie van het virtuele franchiseconcept en werden vestigingen aangekondigd in Rotterdam, Den Haag en Breda. Een jaar later werken dertien horecaondernemers met Vegan Burger Brothers.

Verdubbeling in eerste weken 2023

‘We zijn begonnen in de lockdown en in de periode daarna merkten we dat ondernemers andere zaken aan hun hoofd hadden’, vertelt Rens Bekkers, één van de initiatiefnemers. ‘Ook wij hebben die periode goed gebruikt en het concept zodanig ontwikkeld dat het nog beter aansluit op de wensen van interessante ondernemers. Daardoor zijn we in de eerste weken van dit jaar bijna verdubbeld in aantal locaties.’

Plantaardig

Volgens Bekkers heeft het concept inmiddels een goede naam en blijft de behoefte aan plantaardig zich positief ontwikkelen. ‘Wat we merken, is dat veel van de ondernemers waarmee we samenwerken, onze burgers een eigen plek geven op hun menukaart. Daarmee boren we naast delivery, de markt die we goed kennen, een extra omzetkanaal aan.’

Lage food costs

Van de ondernemers waarmee ze werken, heeft één het eigen concept de deur uitgedaan en wordt nu enkel nog gewerkt met de burgers van Vegan Burger Brothers, aldus Bekkers. ‘Onze food costs liggen op 21 procent, terwijl het gemiddelde in de horeca 30 tot 35 procent is. Bovendien hebben we een product dat een handelingstijd heeft van een minuut, waardoor de efficiency drie tot vier keer zo hoog is.’

Dark kitchen-concept

Het verandert de positie van Vegan Burger Brothers volgens Bekkers ook wezenlijk. ‘Ondernemers hoeven ons dark kitchen-concept nu niet meer te zien als concurrerend, maar kunnen het inzetten als aanvullend. We zijn hard gegroeid en hebben funding opgehaald om er tijd en energie in te kunnen blijven stoppen. Ook dat bespaart een ondernemer zich, omdat hij of zij een bewezen kant-en-klaar format in huis haalt.’

Doelgroep is vleeseter

Van Wijngaarden en Bekkers hebben de ambitie om eind dit jaar met dertig virtuele franchiselocaties actief te zijn. ‘Zeker vanwege de snelle groei in de eerste maanden van dit jaar verwachten wij dat dit mogelijk is. De kracht van het concept is dat we weliswaar plantaardig zijn, maar dat we ons richten op de vleeseter. Dat is een grote doelgroep en die willen we verrassen met een kwaliteitsproduct, waarvan hij of zij niet - of nauwelijks - proeft dat het geen vlees is. We zijn een vegan concept, maar positioneren ons niet per se op die manier.’

Bekkers en Van Wijngaarden hebben zelf twee locaties in Amsterdam en werken samen met ondernemers in Amsterdam-Noord, Rotterdam (twee), Breda, Den Haag, Utrecht, Amstelveen, Eindhoven, Leiden en Nijmegen (twee).

Doner Dudes

Inmiddels is het duo ook actief met een tweede concept uit de koker van hun bedrijf Bright Kitchen: Doner Dudes. Bekkers daarover: ‘De helft van de partners waarmee we samenwerken, voert dit concept er inmiddels bij, en we hebben één ondernemer die alleen deze formule draait.’

Bright Kitchen

Bright Kitchen werd vier jaar geleden geïntroduceerd door Bekkers en Van Wijngaarden. Ze testten dertig bezorgconcepten voor dark kitchens. Vegan Burger Brothers - en (later) Doner Dudes - kwam daar als meest succesvolle uitrollen en werd klaargemaakt voor uitrol.

Virtueel franchisen

‘We hadden ervoor kunnen kiezen om zelf keukens te realiseren, maar we denken dat we sneller kunnen groeien als we samenwerken met ondernemers’, verklaarde Bekkers destijds. ‘We bouwen partnerships door virtueel te franchisen.’

Zichtbaar op bestelplatforms

De marketing wordt centraal verzorgd. Bekkers heeft een achtergrond in de techindustrie en onderzocht in die hoedanigheid hoe ze goed zichtbaar kunnen zijn op bestelplatforms. ‘Mede daardoor hadden we met Vegan Burger Brothers in 2019 en 2020 het best verkochte vegetarische gerecht via Deliveroo, en in 2021 de meest verkochte burger in Amsterdam boven de cheeseburger van de Burger King.’

Bekijk deze collectie

Conceptontwikkeling

Bij het starten, restylen of renoveren van een horecabedrijf heb je vaak wel een idee hoe het uiteindelijk moet worden. Maar hoe begin je? Hoe ontwikkel je een succesvol concept en waar moet je op letten bij de inrichting? In deze collectie tips en inspiratie voor ondernemers. Ook delen horecaondernemers hun ervaringen.