Wolters kent de klappen van de zweep inmiddels en is als ervaren ondernemer het nodige gewend. Voor hem is dit besluit mede daarom niet zo bijzonder. ‘Je merkt dat het normaliseert en dat de prijzen zakken. Komt er straks echter opnieuw een stijging, dan stel ik het weer naar boven bij. Ik heb geen prijzen meer op de menuborden staan. Gebeurt er op maandag iets, dan ben ik op dinsdag aan het rekenen.’
Besluit Dirk van den Broek bevestiging
De ondernemer liep al even rond met het idee, alvorens hij de knoop doorhakte. ‘Vanochtend hoorde ik in het nieuws dat supermarktformule Dirk van den Broek de prijzen van honderden producten verlaagd en een prijsplafond toepast. Dat voelde voor mij als een bevestiging voor mijn keuze.’
‘Over de hele linie zijn we gezakt, al hebben we hier en daar ook prijzen gehandhaafd en zijn twee producten in prijs gestegen omdat dit nodig was. De data die we verzamelen, helpen me bij het nemen van deze besluiten.’
Andere groothandel
Wolters switchte van groothandel, omdat hij het gevoel had teveel te betalen. ‘Toen ik er wat van zei, ging de prijs omlaag. Maar dat gaf me eerlijk gezegd een nog vervelender gevoel. Ik werk nu met Marschee en Foods.nl en wil mijn gasten ook laten profiteren van de voordelen die me dat oplevert.’
Meer cafetaria
Met Preuverie de Toren wil hij wat meer terug naar het gevoel van de cafetaria. ‘Ook omdat er veel gebeurt in de directe omgeving. Het horeca-aanbod neemt toe. Ik zie veel bedrijven die na corona zijn gestart en zichzelf in de markt zetten met lage(re) prijzen. Die vissen in dezelfde vijver.’
Minder Thuisbezorgd
De prijzen van bezorging zijn niet aangepast, zo laat de ondernemer weten. ‘Die liggen iets hoger dan bij afhalen of eten in de winkel, maar dat is ook nodig voor een gezonde omzet. We proberen onze gasten wel steeds bewuster te maken van de kosten die we hebben als ze bestellen via bijvoorbeeld Thuisbezorgd. In een half jaar tijd hebben we de bestellingen via dat platform terug kunnen brengen van 60 procent naar 32 procent.’
20 uur per week open
De huidige bedrijfsvoering heeft het volgens Wolters wel gemakkelijker gemaakt dit besluit te nemen. ‘We zijn per week 20 uur geopend. Als ik wekelijks bijvoorbeeld 53 openingsuren zou hebben, dan was de situatie ingewikkelder geweest.’
Drive-thru
Wat in Echt nog niet lukt, is het openen van de drive-thru. Vorig jaar juni vertelde Wolters daarover dat daarmee een wens in vervulling zou gaan. De ondernemer had iets soortgelijks gezien bij Restaria Helden en er op zijn eigen manier invulling aan gegeven.
De drive-thru gaat langs de productiekeuken van zo’n dertig vierkante meter, die hij in augustus 2021 realiseerde. Het idee is dat mensen bestellen via een app en een pushmelding krijgen als hun bestelling klaar is. ‘Alles is klaar voor gebruik, maar het lukt me nog niet om daarvoor voldoende mensen te vinden.’