Onderzoek NOS: veel jonge horecamedewerkers slachtoffer van grensoverschrijdend gedrag

Onderzoek NOS: veel jonge horecamedewerkers slachtoffer van grensoverschrijdend gedrag

Zo'n 1200 jongeren van 18 jaar of jonger zeggen tegen NOS Stories in hun horecawerk weleens ongewenste situaties met gasten, collega's of leidinggevenden mee te maken. Vooral het aantal meldingen van seksueel getinte opmerkingen en ongewenst lichamelijk contact valt op.

Meestal zijn het gasten die zich hier schuldig aan maken, blijkt uit de antwoorden in NOS Stories. Leidinggevenden grijpen vaak niet in.

In de laatste Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van onderzoeksbureau TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek geeft zo'n 10 procent van de medewerkers uit de horeca aan ongewenste seksuele aandacht te ervaren. Dat kan dan zijn door gasten, collega's of leidinggevenden. De horeca scoort hiermee het hoogst van alle sectoren. Bij bijna een derde van de medewerkers uit het onderzoek die last hebben van grensoverschrijdend gaat het om gedrag van de leidinggevende.

Protocol

Het instellen van een protocol ter voorkoming van ongewenst gedrag is één van de maatregelen die je als werkgever kunt nemen. Omdat seksuele intimidatie in de horeca relatief vaak voorkomt, is dit voor horecaondernemers aan te raden. Een protocol moet ervoor zorgen dat de werkomgeving vrij is van agressie, (seksuele) intimidatie, discriminatie, pesten en ander ongewenst gedrag. De werkgever zal duidelijk aangegeven op welke wijze dit protocol ingezien kan worden. De regeling moet toegankelijk zijn voor de medewerkers. Voor de invoering van het beleid is instemming van de personeelsvertegenwoordiging vereist. KHN heeft een Modelprotocol ongewenst gedrag opgesteld.

Vertrouwenspersoon

Bedrijven zijn volgens de Arbowet verplicht om een 'beleid voor psychosociale arbeidsbelasting (PSA)' vast te leggen, waaronder ook veiligheid op de werkvloer valt. Er zijn handvatten voor slachtoffers, omstanders en werkgevers om seksuele intimidatie beter te herkennen en het aan te pakken. Een vertrouwenspersoon is niet wettelijk verplicht, maar wel een goede manier om invulling te geven aan de wettelijke eis van een PSA-beleid is het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Bij de Eerste Kamer ligt nu een wetsvoorstel waarin staat dat werkgevers met meer dan tien werknemers verplicht worden om een vertrouwenspersoon aan te wijzen.

Een vertrouwenspersoon is belast met de eerste opvang van personen met klachten over agressie, geweld, discriminatie, (seksuele) intimidatie en ander ongewenst gedrag, die daarover willen praten.

De vertrouwenspersoon helpt en begeleidt bij een klacht en geeft advies. Ook kan de vertrouwenspersoon de klager, indien gewenst, ondersteunen bij het indienen van de klacht bij de directie en/of in geval van een strafbaar feit, bij het doen van aangifte bij de politie.

Vragenlijst via Instagram en TikTok

NOS Stories deelde voor het verhaal een vragenlijst via Instagram en TikTok. Die werd door zo'n 1500 horecamedewerkers van 18 jaar of jonger ingevuld. Daarvan zeggen zo'n 1200 jongeren weleens ongepaste seksueel getinte grappen, aanrakingen of andersoortig ongewenst gedrag mee te maken. Bij 820 jongeren kwam dit gedrag van een gast of gasten. Bij 470 jongeren gebeurde het door een collega. 370 jonge medewerkers ervaarden grensoverschrijdend gedrag van een leidinggevende.

Bekijk deze collectie

Wetgeving

In deze collectie alles over wetten en regels waar de horeca mee te maken heeft. Van de recente wijzigingen in de pensioenwet tot inzichten in de Bibob-regelgeving. Leer hoe je aan wet- en regelgeving voldoet en hoe je vergunningen aanvraagt.