Heineken heeft volgens Van Dalen ongeveer veertig uitzendingen lang verzuimd aan het begin of einde van het programma te vermelden dat ze de afzender zijn van het programma. Op grond van artikel 52h van het Mediabesluit riskeert het bedrijf daarmee een boete. Heineken stelt echter dat SBS als zendgemachtigde de boete riskeert.
De klacht bij de RCC is volgens Van Dalen ingewikkelder. ‘Het is lastig aantoonbaar dat het programma in het bijzonder is gericht op jongeren’. Toch denkt hij dat met cijfers van de dienst Kijk- en Luisteronderzoek aannemelijk te kunnen maken. ‘Er zijn verschillende uitzendingen waarin 25 procent of meer van de kijkers zit in de groep van 13 tot 19 jaar’.
Karin Willems van Heineken werpt tegen dat in die groep ook 18- en 19-jarigen zitten en dat de codecommissie zijn oordeel niet baseert op individuele uitzendingen. Bovendien: ‘De gemiddelde leeft van 6packers in 28 en die van de kijkers rond de dertig jaar. Verder zijn we van mening dat we niet de sponsor zijn, maar de initiatiefnemer.’
Heineken heeft volgens Van Dalen ongeveer veertig uitzendingen lang verzuimd aan het begin of einde van het programma te vermelden dat ze de afzender zijn van het programma. Op grond van artikel 52h van het Mediabesluit riskeert het bedrijf daarmee een boete. Heineken stelt echter dat SBS als zendgemachtigde de boete riskeert.
De klacht bij de RCC is volgens Van Dalen ingewikkelder. ‘Het is lastig aantoonbaar dat het programma in het bijzonder is gericht op jongeren’. Toch denkt hij dat met cijfers van de dienst Kijk- en Luisteronderzoek aannemelijk te kunnen maken. ‘Er zijn verschillende uitzendingen waarin 25 procent of meer van de kijkers zit in de groep van 13 tot 19 jaar’.
Karin Willems van Heineken werpt tegen dat in die groep ook 18- en 19-jarigen zitten en dat de codecommissie zijn oordeel niet baseert op individuele uitzendingen. Bovendien: ‘De gemiddelde leeft van 6packers in 28 en die van de kijkers rond de dertig jaar. Verder zijn we van mening dat we niet de sponsor zijn, maar de initiatiefnemer.’